haiku / senryu zaterdag – 04

14241581_1247371731948233_1644577055194169825_o

toon laten trillen

klankreis Oosterse raga

kleuren van de toon

©vivapo – 10/9/2016

Voor mijn haiku/senryu-op-zaterdag* liet ik mij inspireren door een foto die werd genomen tijdens het ligconcert** dat Boventoon gisterenavond organiseerde in de kerk van de Abdij van Zevenkerken.

Boventoon organiseert in heel Vlaanderen ontspannende ligconcerten.
Andy Vanbeveren weet als geen ander rust te brengen met klankschalen en gongs.

Ook al lag ik met gesloten ogen op een deken, toch hoorde ik Andy – vooraleer hij één van de gongs beroerde die voor mij opgesteld stonden – ons uitnodigen:
Sluit je ogen en laat je wegdromen op klanken, waarbij tijd en ruimte aan belang verliezen.
Voelen en luisteren daarentegen, krijgen de volle aandacht.
Kom, en geniet mee van maar liefst 16 gongs en meer dan 60 klankschalen in combinatie met tal van andere, aanvullende instrumenten.
Gisterenavond was – ook voor Andy – blijkbaar bijzonder, want hij improviseerde voor de klankreis ‘Oosterse raga’*** met niemand minder dan de luitspeler Gilbert Isbin.

(*) In een eerder bericht kan je de definitie van HAIKU & SENRYU vinden, zoals verschenen op de blog van Doldriest. Haiku/senryu op zaterdag is immers een idee van Marion Driessen op Doldriest

(**) Het ligconcert inspireerde mij trouwens reeds voor een elfjes-ketting, dat ik in een vorig bericht publiceerde maar hier graag herhaal. Voor mij vormen ze één geheel.
genieten
van gongs
van Boventoon en
luit van Gilbert Isbin
Zevenkerken
Zevenkerken
een voorrecht
om daar liggend
een Oosterse klankreis te
maken
maken
de klanken
oude wonden wakker
ze helen ze ook
dankbaar

#253/366-©vivapo

(***) Het begrip raga is afkomstig uit de Indiase muziek. In tegenstelling tot westerse klassieke muziek waarin een muziekuitvoering voor een groot deel vastligt, is Indiase muziek gebaseerd op improvisatie. De raga is het raamwerk, een aantal vaste regels waarbinnen de muzikant improviseert. (Bron: wikipedia)

Boventoon organiseert de volgende klankreis (Avondrust) in de kleine Sint-Apolloniakerk te Oeren op 16 september 2016 .  Een aanrader!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 10 september 2016

Bron foto’s: Boventoon

 

10 gedachten over “haiku / senryu zaterdag – 04

      1. Haha, zeker en vast!Mijn broer woont in Belgie, getrouwd met de liefste schoonzus van de wereld. Ik houd van de tongval, van de zuidelijke manier van denken.

    1. Inderdaad, Marion. We laten de deelnemers neerliggen, elk op hun matje, lekker ingeduffeld met een dekentje.
      En dan komt het: subtiele klanken van gongs, gecombineerd met die van een ganse verzameling klankschalen, af en toe onderbroken… door stilte… of door de warme klanken van een fluit, didgeridoo, enz.
      Mocht je een kerk, kapel of klooster kennen in Nederland die hiervoor open staat, laat maar weten via info@boventoon.be. Wij zijn imemrs steeds op zoek naar nieuwe locaties.

    1. hé, hebben wij in Vlaanderen dan iets wat jullie in Nederland niét hebben? Boventoon komt soms ook naar Nederland …. uitkijken dus Bea!

    2. Is altijd een bijzonder moment: de ontmoeting met eensgezinden, de verbinding door middel van klank en resonantie, de vibratie die de ruimte in een mum van tijd vult.
      Kijk gerust eens op onze site http://www.boventoon.be en ontdek onze uitgebreide agenda.
      Mocht je van een mooie locatie weten in Nederland, geef gerust een seintje. We komen graag naar onze noorderburen.

Reacties zijn gesloten.