#satur9sphotochallenge 11

Voor de 11° foto-uitdaging van SATUR9’S WORLD met brievenbus als thema, ging ik op stap in de buurt. Het viel mij op dat er in onze straat twee soorten brievenbussen zijn.

Aan de ene zijde (de onpare nummers) zijn het rijwoningen die – toen wij er 50 jaar geleden kwamen wonen – een brievenbus in de voordeur hadden. Ik herinner mij dat ik toen als vrijwilliger regelmatig folders ging bussen in mijn straat. Wat heb ik toen gesakkerd op de brievenbussen die zich ofwel heel laag bij de grond bevonden of die achter de klep een soort borstel hadden die niet alleen de tocht maar ook mijn folder tegen hield. Nog erger was de combinatie van een klep die ik met de ene hand omhoog hield terwijil ik met de andere hand de folder door die borstel moest duwen. Eén keer zat er achter de voordeur met een lage brievenbus ook een hond te grommen. Ik deed alsof mijn neus bloedde en liep die woning voorbij.

Aan de andere zijde (de pare nummers) zijn er heel wat huizen waar je de trappen op moet om de brievenbus te bereiken. Meestal bestond die uit een opening in de muur naast de voordeur. Om te vermijden dat kranten en brieven in de living op de grond vielen werden ze tegengehouden door een houten deurtje.

Op een gegeven ogenblik kregen de postbodes de aandacht die ze verdienen en werd er beslist dat elke brievenbus gemakkelijk bereikbaar moest zijn. Aan de ene zijde van de straat verscheen er een metalen brievenkast naast elke voordeur. Aan de andere zijde werden kasten in allerlei formaten en materiaal opgehangen aan een muurtje of een paaltje aan de straatkant.

De postbode komt bij ons met de fiets langs. Hij zit op op de buis van zijn vehikel en beweegt zich al stappend van brievenbus tot brievenbus. Aan de ene zijde van de straat hangt de brievenbus op ooghoogte, aan de andere zijde dient hij zich telkens weer te bukken, ocharme.

Door te kiezen voor een brievenbus met de correcte afmetingen goed geïdentificeerd, en goed toegankelijk maakt u het werk van uw postbode heel wat gemakkelijker en kan u er zeker van zijn dat u al uw post perfect en op tijd ontvangt’ belooft Bpost op haar website.

De brievenbus op de foto waarmee ik deelneem aan de 11° foto-uitdaging (zie inzet) beantwoordt wellicht aan die vereisten. Of die gemakkelijk bereikbaar is voor de postbode laat ik in het midden. De Groendienst doet zijn naam alle eer aan maar of ze alle post perfect en op tijd ontvangen betwijfel ik.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 14 april 2021
foto’s: ©vivapo

9 gedachten over “#satur9sphotochallenge 11

  1. Goed gezien Viviane. Ik denk dat de postbodes vaak moeten zoeken en puzzelen. Zeker hier bij de bus van de groendienst. Ongelooflijk! 😁

  2. Bij de eerste foto lijkt het een fluitje van een cent voor de postbode om zijn brieven te dumpen. Bij de tweede foto verscheen toch een glimlach op mijn gezicht, want enige acrobatie lijkt toch noodzakelijk…

  3. Oooh, de postbode die daarbij moet komen, moet toch een beetje acrobaat zijn 😀
    Bedankt voor je leuke bijdrage!

  4. Mooi verhaal over die brievenbussen. Met aandacht gelezen. En inderdaad, het vak van postbodes kent nog steeds zijn bijzondere kantjes. Bij die laatste bus heeft hij waarschijnlijk een trapje en een heggeschaar nodig.

Reacties zijn gesloten.