Sisters’ Art te Brugge

IMG_6634 AdornesDe voorbije week zou de titel “week van de kunstenaarsafspraakjes” alle eer aan doen.
Op deze blog deelde ik reeds een logje over mijn schrijf-stilte-dag op Stiltehoeve Metanoia, mijn bezoek aan Galerie Koen Broes en aan Black Swan Galerie. Tussendoor bezocht ik echter ook de tentoonstelling Sisters’ Art op het Domein Adornes te Brugge.

Dit bezoek kan moeilijk onder mijn commitment N° 7 (*) worden gerekend. Ik was er immers niet alleen met mijn dagboek, maar ook in het gezelschap van drie andere vrouwen (4 sisters?). Benevens de tentoonstelling stond ook een bezoek aan het Adornes museum en de Jeruzalemkapel op het programma.

Sisters’ Art is de uitkomst van een verrassende en prachtige ontmoeting die even geheimzinnig is als de vragen van de genetica: speelt het toeval of het lot?

Vier kunstenaars, vier vrouwen.
Twee Fransen, twee Belgen.
Tweemaal twee zussen, telkens de tweede en de vierde in een gezin van vier meisjes.
In elk kunstenaarsduo is de ene een beeldhouwster met voorkeur voor klei en brons, en plaatst de andere papier op de eerste plaats, voor schilderijen, gravures of collages. Bij elk van de kunstenaressen zijn de texturen in volle beweging en ontstaat een bijkomende en onverwachte dimensie.  Vier paar verschillende ogen observeren de mens, het lichaam, de geschetste silhouetten, de essentie van wat we zijn en het leven in beweging.  Doorheen zowel tegenstelling als verstandhouding ontstaat een harmonieuze dialoog.

De ontmoeting vindt plaats in 2016, in Brugge, in het Adornes domein.  De zussen ontmoeten elkaar, dompelen zich onder in de plaats en zijn geschiedenis en brengen als een kleine begijnen gemeenschap twee dagen samen door.  De kunstenaressen beslissen om in een gezamenlijke tentoonstelling de dialoog aan te gaan. Elk gaat weer op weg om de moeilijkheden van aar kunst te verkennen en de grenzen te verleggen.  Het resultaat is een echte vierstemmige polyfonie:
“Maar wie zijn wij?” vraagt Ticha.
“Wezens gemaakt voor de vreugde”, antwoordt Manuela.
“Is dat zo”? vraagt Laurence zich af.
“Rusteloze dromers” vervolgt Christine…

Christine Perratzi is een Franse kunstenares geboren in Parijs op 15 maart 1965. Zij is de tweede in een gezin van vier meisjes.
Laurence Perratzi is een Franse beeldhouwster geboren in Parijs op 12 oktober 1969. Zij is de jongste van vier zussen.
Manuela Papeians is een Belgische beeldhouwster geboren op 25 december 1964 te Brugge, de stad van haar grootouders en jeugdherinneringen. Zij is de tweede in het gezin van de vier zussen van de Werve.
Ticha (Laetitia) van de Werve is een Belgische kunstenares geboren in Brugge op 30 december 1972. Zij is de jongste van vier zussen.

Het niet geplande antwoord van de Sisters op de vloeibare samenleving (thema van de Triënnale Brugge 2018) is een eensgezinde daad van gerustellende weerstand: een verkenning van het onveranderlijke in de mens, de schoonheid van het lichaam en zijn bewegingen, blije en ernstige gevoelens, diepte en oppervlakkigheid, uiterlijke schijn en innerlijkheid.

Geïnspireerd door enkele werken schreef ik l’histoire se répète (bij de afbeelding links) en Livre ouvert (bij de afbeelding rechts) en witte draad die op de blog vivapo mijmert creatief werden gedeeld.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 20 augustus 2018

(toegevoegd op 2/9/2018:) Graag verwijs ik naar wat ChantalW schreef op haar blog Schrijfselssite.


kunstwerken: ©Christine Perratzi, ©Laurence Perratzi, ©Manuela Papeians en ©Ticha (Laetitia) van de Werve
foto’s: ©vivapo
(*) Mijn commitment – n° 7, geïnspireerd door “The Artist’s Way” van Julia Cameron 

Advertenties

6 gedachten over “Sisters’ Art te Brugge

Reacties zijn gesloten.