collega deelt schrijfoefening

Jolanda Oudijk van Schrijfcafé Amersfoort zendt mij regelmatig haar nieuwsbrief. Ook al heb ik niet de intentie om ooit naar Amersfoort te gaan – té ver vanuit Brugge – voor een schrijfworkshop, toch blijf ik geabonneerd.  En daar is een goede reden voor. Jolanda deelt regelmatig een schrijfoefening met haar lezers – gratis en voor niks! Dit verdient een logje op dit blogje (365 dagen verwondering), toch?

Schrijfoefening: Een klaar-in-vijf-minuten-gedicht (Uit Creativiteit? Geen kunst)
Pak pen en papier en verzin snel en zonder veel nadenken een regel bij elke stap:

  • Benoem of beschrijf een plek in huis
  • Verzin een regel met een kleur erin
  • Verzin een regel met een huishoudelijk apparaat en een geluid
  • Schrijf iets over het weer
  • Verzin zelf een regel
  • Herhaal de eerste regel
  • Herhaal de tweede regel met een kleine verandering

En klaar is je gedicht!

Jolanda voegde er aan toe: Als je jouw ‘klaar-in-vijf-minuten-gedicht’ wilt delen, mail hem naar mij.

Wie mij kent weet ondertussen … ik laat zo’n uitdaging niet onbeantwoord. Dit is wat ik aan Jolanda heb bezorgd.

Oh wat een heerlijke uitnodiging Jolanda.

Naar aanleiding van vaderdag schreef ik (op mijn nieuwe blog) een ‘tientje’ (een ideetje voor jou?) dat mij dan weer inspireerde voor een gedicht om in te gaan op jouw uitnodiging. De cirkel is rond. ’n fijne zondag wens ik jou en een heerlijk schrijfcafé morgen!

onze tuin baadt in het ochtendlicht

honderd tinten groen

ik hoor het Nespresso-apparaat ronken

het wordt een zwoele dag

we genieten van een zondags ontbijt

onze tuin baadt in het ochtendlicht

honderd tinten liefde

© vivapo – 10/6/2017
Wil je deze oefening ook eens proberen?
doén! én bezorgen aan Jolanda via jolanda @ schrijfcafeamersfoort.nl
Voor mijn Nederlandse vrienden … hier vind je meer info over Jolanda’s schrijfcafés.
Een hartelijke groet, Viviane Van Pottelberghe – 11 juni 2017
19 gedachtes over “collega deelt schrijfoefening

  1. Ooooohhhhh zo leuk.. ga ik zeker eens uitproberen…

    Op het eerste gezicht een speelse oefening met verrassende wendingen… je kan hier alle richtingen mee uit… boeiend!

  2. Hier ben ik al sie en wat leuk zèg!!!

    Ik ben na een weekendje thuis
    Mijn huid heeft een licht tintje bruin
    Mijn kleine klokje doortikt de stilte
    De lucht kleurt oranje
    Morgen belooft mooi weer
    Ik kom na een weekendje thuis
    Mijn huid tintelt licht

  3. Levenslijn

    in teksten die over de liefde gaan
    soms strelingen voor het oog
    zoals de kleurige regenboog
    ligt ergens de zin van het bestaan

    Jouw honderd tinten liefde inspireerden mij, Viviane. 🙂
    Lenjef

  4. Pingback: #Zeswoordenverhaal: respect | vivapo mediteert creatief

    • dank voor jouw reactie Melody.
      en door jouw delen breng je mij op het spoor van nog een mogelijkheid: laten rijmen. Dank-je-wel.

  5. Pingback: Elfjes, haiku’s en tanka’s – 24 – mijmeren op papier

Reacties zijn gesloten.