zeswoordenverhaal – wetenschap

Deze week is het thema van Marion Driessens’ schrijfuitdaging voor het zeswoordverhaal met beeld: wetenschap.

Marion nodigt uit om me te laten inspireren door een foto of afbeelding en om daar een verhaal bij te schrijven.  Ik vond het thema deze week moeilijk. Hoe vat ik ‘iets’ over wetenschap samen in zes woorden. Het lukte me niet.  Wat mij wel lukte kan je hieronder lezen.

dyplom_sklodowska-curie

Marie Curie

eerste vrouwelijke Nobelprijswinnaar

tweevoudig

©vivapo – 23/2/2017

Samen met haar man ontving Marie Curie in 1903 de Nobelprijs voor de Natuurkunde. Hiermee was ze de eerste vrouw die een Nobelprijs in ontvangst mocht nemen.
Acht jaar later ontving Curie opnieuw een Nobelprijs, deze keer de Nobelprijs voor de Scheikunde.
Zij is daarmee een van de vier mensen die ooit twee Nobelprijzen hebben gewonnen en één van twee mensen die Nobelprijzen in twee disciplines won.

Ik vond het boeiend om opnieuw over haar levensloop, haar werk en haar Nobelprijzen te lezen (Wikipedia). Maar ook haar nageslacht was boeiend!

Dit zeswoordenverhaal inspireerde mij voor een elfje bij deze foto (vrij van auteursrechten).

1911_solvay_conference

Marie
Curie als
enige vrouw tussen
mannelijke natuurkundigen in 1911
Solvayconferentie
©vivapo – 23/2/2017

 

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 23 februari 2017

Bron afbeelding: Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6184910

13 gedachtes over “zeswoordenverhaal – wetenschap

  1. Een prachtige ode aan deze grote madam die haar leven verloor door haar passie voor de wetenschap. Ze stierf aan de gevolgen van de overdosis straling… Maar ze zette een enorme grote stap in de medische wetenschap.

  2. Pingback: Zeswoordverhaal: Wetenschap – DOLDRIEST

  3. Pingback: Mijmeren in elfjes, haiku of tanka – 08 – mijmeren op papier

  4. Jij brengt het verhaal achter Marie Curie naar voren, Viviane, en dat is nou precies waar het om draait bij de zeswoordverhaal-uitdagingen. Verhalen schrijven en delen, ervaringen uitwisselen, emoties naar boven brengen – zoals trots en bewondering in dit geval, wat een geweldige vrouw! Dank voor deze wetenschappelijke bijdrage.

    • Dank u Marion voor deze reactie. Ik schreef dit zeswoordenverhaal inderdaad vanuit een gevoel van respect voor deze vrouw die aan heel veel kritiek bloot stond maar die een enorme bijdrage heeft geleverd aan de wereld, en m.i. niét alleen op het gebied van de wetenschap.

Reacties zijn gesloten.