schrijven en delen om te inspireren – 01

Print

Social media maakt de dichters in ons los

las ik deze week als kop van een artikel in Vrij Magazine van De Telegraaf.
“Door de online verspreiding komen meer mensen in contact met poëzie, en dat is natuurlijk een prima zaak” staat er.
De Rotterdamse dichter Lars van der Werf voegde daar aan toe: “Maar er is veel verschil in kwaliteit. Ineens willen er veel hobbyisten meedoen en daar kan ook rommel tussen zitten. Aan de andere kant is het alleen maar goed dat mensen met taal bezig zijn”.

Met taal bezig zijn vind ik belangrijk. Schrijven om inzicht te krijgen in wat voor mij belangrijk is in mijn leven … primeert. Wie mijn blog volgt weet dat het schrijven van poëzie niet mijn betrachting is. Het proces is voor mij veel belangrijker: schrijven als bron van bewustwording, ontspanning en plezier.

Op 23 december 2015 lichtte ik dit uitvoerig toe in het logje schrijven werkt aanstekelijk. “De weg van het schrijven is belangrijker dan het streven naar perfectie” schreef ik toen.

Dit is één van de redenen waarom ik maandelijks vivapo’s SchrijfNest begeleid, vandaag zelfs voor de 29° keer! Aan de hand van een thema en speelse oefeningen zet ik de deelnemers aan tot schrijven. Er kan op twee manieren deelgenomen worden: via een life sessie (eerste of derde woensdag van de maand) en – voor zover beschikbaar – via een online sessie.

Een life sessie biedt de mogelijkheid om samen te schrijven, samen een zelf geschreven tekst te lezen, samen te zoeken naar hoe die tekst op een hoger niveau te tillen, samen te puzzelen aan een tekst voor wie dat wenst.
Een online sessie heeft dan weer andere voordelen: intekenaars krijgen de opdrachten als een syllabus in handen. Er zijn momenteel drie thema’s beschikbaar.
Al is het thema en het vertrekpunt van een online sessie gelijk aan dat van een life sessie, de werkwijze en het aantal oefeningen kunnen verschillend zijn. In het ene geval wordt er individueel gewerkt en in het andere geval inspireren de deelnemers elkaar tijdens het delen en is zelfs samen-schrijven mogelijk.

Een life sessie en een online versie van vivapo’s Schrijfnest hebben dan weer met elkaar gemeen dat alle deelnemers de kans krijgen om hun teksten te publiceren op de blog van Mijmeren op papier. Ze worden daarenboven aangemoedigd om dit ook te doen op hun eigen blog en hun Facebook profiel en desgevallend op de FB groep #Mijmeren in elfjes en #Mijmeren in haiku en tanka. Dit noem ik

schrijven en delen om te inspireren. 

Zoals bijvoorbeeld de reactie van Emmy (*) op mijn logje door sneeuw gekust

Wanneer de vrouwen van de stam
Samen kennis delen
Met zachte rituelen
Lichten zij het vuur, ontsteken ze de vlam
Hun maskers afgenomen
Na een volle maan
Een laatste winterdip verslaan
Wanneer negen vrouwen samenkomen
Verbonden en volmaakt
Groeit die hartenenergie
Uit tot warme synergie
Dansend worden zacht patronen losgemaakt

Emmy – 2017

 (*) Emmy Lagast gaf recent haar eerste gedichtenbundel uit (zie afbeelding)
emmy
Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 15 februari 2017
bron afbeelding inzet: ©vivapo
bron afbeelding gedichtenbundel
8 gedachtes over “schrijven en delen om te inspireren – 01

  1. Pingback: vivapo’s SchrijfNest 15/2/2017 – 02 | vivapo's Blog

  2. Pingback: Mijmeren op papier – 15/2/2017 – mijmeren op papier

    • Dank voor jouw feed-back Marije. Zelfs berichten waarin wij hobbyisten worden genoemd en waarin wordt verondersteld dat we (soms) rommel schrijven kan ons weer inspireren hé Marije. Maar veel meer dan door dit artikel laten wij ons inspireren door mede-bloggers. Ik blijf jou volgen, want jij inspireert ook mij. Een hartelijke groet, Viviane

  3. Ik had dat bericht ook gelezen. Wat is goed en wat is rommel, vroeg ik me af… Als je het voelt dan is het goed, hoe simpel ook. Ook al woon ik te ver weg om actief (met den lijve) mee te doen, en houdt mijn energie niet altijd over om gericht heel veel uitdagingen aan te nemen, je inspireert me enorm. Dat wil ik je toch graag even laten weten. Dank daarvoor. Hartelijke groet!

  4. Ach er wordt zoveel geschreven waar men niet bij nadenkt.Als het goed aanvoelt is het ok Het is zoals bij schilderkunst.Een werk is zoveel waard als men er wil voor geven en goed of slecht heeft te maken met van wat je houden kan

Reacties zijn gesloten.