commitment – n° 7 – 03

img_1459In mijn logje commitment – n° 7 – 02 kon je gisteren lezen dat ik op één en hetzelfde weekend twee kunstenaarsuitstapjes op mijn programma had staaan, waarmee ik mijn Commitment nummer 7: wekelijks een kunstenaarsuitstapje voorzien ruimschoots heb ingelost.

In het stedelijk kinderdagverblijf De Pelikaan te Oostende mocht ik – als briefschrijver – gratis de theatervoorstelling bijwonen van Maelstrom “Brief aan mijn kind” als dank voor de twee brieven die ik hen bezorgde, samen met de brieven van de deelnemers aan het SchrijfNest in april vorig jaar (ik schreef daar zelfs in week 15 een elfje over).

Ik zette mij – zoals je kon lezen in limmerick 03 – inderdaad op die ene vrije stoel naast een B.V. wiens naam er eigenlijk niet toe doet.  Wat voor mij belangrijk was: die ene stoel zorgde ervoor dat ik de voorstelling op een comfortabele manier kon volgen. Heel wat briefschrijvers hadden plaatsgenomen op speelmatten op de grond.

img_1456

Het decor: kinderstoeltjes en speelgoed op de grond. Aan de zoldering hingen heel wat brieven aan kleine wasknijpertjes. Hier en daar wierp de schaarse verlichting een schaduw op de met de hand geschreven of getypte brieven.  De spelers: Thomas Janssens die uit zijn eigen brief aan mijn kind citeerde (*) en Jorre Vandenbussche die hier en daar een brief van een knijpertje losmaakte en de brief integraal of gedeeltelijk voorlas. In de stilte was de ontroering van de toehoorders voelbaar. Harten werden geraakt door wat mama’s, papa’s en grootouders hadden geschreven aan hun (klein)kind(eren).

Brief aan mijn kind mocht pas gelezen worden als het kind op eigen benen zou staan.  Mooie, leerrijke, trieste of grappige ontmoetingen, situaties of gebeurtenissen in het leven van de schrijvers waaruit zij energie konden putten. Kleine of grote momenten van schoonheid of troost die zij aan hun kind(eren) zouden willen meegeven of aan alle kinderen van de wereld.   Ook schrijvers die zelf nog geen kinderen of reeds volwassenen kinderen hadden mochten schrijven.

Toen mijn ogen het schrale licht gewoon geworden waren, herkende ik plots het handschrift op één van de brieven. Die herkenning raakte mij.  Maar ik werd nog meer geraakt toen ik Jorre tekst hoorde citeren die mij bekend voorkwam. Al wist ik toen niet met zekerheid dat het een uittreksel uit één van mijn brieven was, het ging over voor mij belangrijke waarden.

img_1464

Er waren niet enkel geschreven brieven.  We kregen ook een aantal in het Engels en het Nederlands gesproken brieven te horen. Na de voorstelling ging ik op zoek naar mijn twee brieven. Ik had ze na ieder SchrijfNest aan Maelstrom bezorgd zonder een kopie voor mezelf te maken. Ik was heel erg nieuwsgierig wat ik toen had geschreven.  Maar ook hier viel mij een geschenk toe.  Er waren grote bruine enveloppen (*) voorhanden die een kopie bevatten van de volledige bijdrage van Thomas Janssens’ brief – een juweeltje! – en een kopie van een aantal ingezonden brieven, waaronder de brief waarvan ik het handschrift had herkend én van … mijn twee brieven.

In een volgend bericht deel ik met jou heel graag mijn eerste Brief aan mijn kind en mijn tweede Brief aan mijn kind, respectievelijk geschreven op 3 en 13 april 2016. Je kan ze lezen als een cadeautje aan mijn kind en kleinkinderen én aan àlle kinderen van de wereld, inclusief het kind dat 68 jaar geleden ter wereld kwam.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 30 januari 2017

(*) Maelstrom biedt de enveloppen met brieven te koop (acht euro) aan, te bestellen via maelstromvzw@gmail.com

2 gedachtes over “commitment – n° 7 – 03

Reacties zijn gesloten.