commitment – n° 7 – 02

nieuwpoort-1

In mijn logje met mijn derde limmerick lichtte ik een tipje van de sluiter over het inlossen van mijn Commitment nummer 7: wekelijks een kunstenaarsuitstapje voorzien.
Het eerste – en tevens laatste wekelijks – kunstenaarsuitstapje dateert reeds van 18 januari 2017.  Maar vorig weekend ving ik twee vliegen in één klap. Tijdens een weekend aan zee vielen mij twee activiteiten in de schoot, die op één of andere manier aanleunen bij schrijven. Na pingpongpoëzie en poëziepingpong op Gedichtendag, een waardig verder zetten van de Week van de Poëzie.

Vrijdagavond stond POEZIE AANMEREN op mijn programma. Twaalf gevestigde dichters(*) droegen voor uit eigen werk in Zaal De City, Valkenstraat 18, te Nieuwpoort. Twee onder hen ontmoette ik reeds persoonlijk: Philip Hoorne en Geert Viaene.

Philip  publiceerde zes dichtbundels en stelde enkele bloemlezingen samen. Zijn gedichten prijken in alle belangrijke hedendaagse bloemlezingen. Ik hou van de gedichten uit zijn meest recente bundel (2015) Kaas treft geen schuld tot het tegendeel bewezen is.
Geert behaalde de tweede prijs in de Turing Gedichtenwedstrijd 2015 en las in het co café begin januari 2017 voor uit zijn eerste dichtbundel Eistijden.

Jana Arns, de eerste dichter die aan bod kwam – de jongste van de twaalf – maakte een bijzondere indruk op mij.  Zij is naast dichter ook muzikante – met haar band Aranis – en fotografe.

Na Jana verscheen Daniel Billiet op het toneel, de oudste van de twaalf dichters die mij charmeerde met zijn geprojecteerde beelden die zijn gedichten illustreerden, onder meer dat van een boom. Geniaal vond ik zijn voorstel om gans de zaal zijn gedicht Alledaags geniaal te laten fluisteren.

Zo’n twaalf dichters naar Nieuwpoort brengen, een lovenswaardig initiatief van Astrid Dewancker waarvoor zij alle respect verdient.  Is zij bedreven in het geschreven woord, bindteksten uitspreken laat ze m.i. beter aan anderen over. Eén en ander liet voor mij heel wat te wensen over, ook wat organisatie betreft.  Ik had wat te doen met de twee jongeren die een prijs in ontvangst mochten nemen naar aanleiding van hun winnend gedicht.  De overhandiging van die – voor mij onduidelijke – prijs gebeurde – vergeef mij de uitdrukking – tussen de soep en de patatten. Mevrouw Dewancker liet hen – even onbeholpen als zijzelf – op het toneel staan terwijl hun klastitularis vijf gedichten lang in de schijnwerpers stond.  Een 90-jarige met haar rijmgedichten in het voetlicht zetten kon de nodige sympathie opwekken bij het publiek maar ik vond dit geen waardige apotheose van een anderzijds geslaagde poëzie-avond. Het exclusief rap-optreden van Brihang (**) kon wél tellen als apotheose voor iedereen die geen tram moest halen! Gelukkig kon ik hem én Janes Zeghers tijdens de pauze reeds aan het werk zien en ook de volgende dagen kan ik hen op YouTube volgen.

(*) Jana Arns, Daniel Billiet, Astrid Dewancker, Charles Ducal, Philip Hoorne, Luc C. Martens, Erna Schelstraete, Erwin Steyaert, Yenna Van den Driessche, Jan Van Gompel, Roel Richelieu Van Londersele en Geert Viaene

(**) Brihang neemt hiphop als sjabloon, maar kleurt vrijelijk buiten de lijntjes. Een woordkunstenaar die minder naar Amerikaanse machorappers dan naar vaderlandse dichters kijkt. (…) Een zoeker die de Nederlandstalige hiphop weer op de bovenste plank zet. Bron: De Standaard

 

 

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 29 januari 2017

Bron afbeelding: Uitdatabank
Bron foto’s: FB-profiel Geert Viane

 

2 gedachtes over “commitment – n° 7 – 02

  1. Pingback: commitment – n° 7 – 03 | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.