workshop of vision board? – 02

visionboard-2015

Reeds enkele jaren reflecteer ik bij de jaarwisseling op het voorbije jaar en kijk ik vooruit naar het nieuwe jaar via een vision board. Op die manier hoopte ik om op een creatieve manier mijn doelen voor het volgende jaar te formuleren.  “Om je doelen te bereiken moet je ze duidelijk voor je zien” lees ik her en der op internet. “Je hersenen werken niet met woorden, maar met beelden. Hoe beter je dat voor je ziet, hoe makkelijker het is om het te bereiken. Het beste hulpmiddel om je doelen duidelijk voor je te zien is een vision board.”

Zoals je in het vorig logje kon lezen gooide ik het dit jaar over een andere boeg: ik volgde vandaag een workshop. In de voormiddag stond terugkijken en afsluiten op het programma, in de namiddag: vooruitkijken en plannen.

Om een antwoord te vinden op de vraag of één vision board voor het nieuwe jaar hét beste hulpmiddel is om je doelen te bereiken doe ik even uit de doeken wat een vision board is.  Daarvoor grijp ik terug naar mijn logje van 26 januari 2015.

Een vision board is een blad of karton of doek waarop je allemaal plaatjes plakt van dingen die jou gelukkig maken, die je vast wil houden of die je nog wil bereiken. Die plaatjes knip je uit een tijdschrift. Vervolgens zet je jouw visionboard ergens in huis, op een plek waar je er veel naar kunt kijken. Bij mij thuis is dat een plek waar ik altijd tijd heb!

Voor sommigen (o.m. de schrijver van The Secret) is dat veelvuldig kijken een uitnodiging om erover na te denken en op die manier jouw ambities naar het universum te sturen en je dromen te laten uitkomen.

Voor anderen is dat veelvuldig kijken belangrijk om herinnerd te worden aan hun verlangens en geluk, niet in het minst op momenten dat het wat minder goed gaat.

Voor nog anderen is het een soort verkenningstocht tijdens het doorbladeren van tijdschriften en het kleven van de knipsels; de volgende 365 dagen kijken ze  nieuwsgierig uit naar wat er van hun experiment wordt gerealiseerd, soms tot hun grote verwondering!

Je kan zo’n vision board zien als de catalogus van je favoriete winkel waar je alles kunt kiezen wat je wilt. Elk doel dat je wilt bereiken kan je wel uitbeelden in een afbeelding of via een gemanipuleerde afbeelding.

De meningen zijn verdeeld of je je doelen beter bereikt via het schrijven van je doelen of via een vision board. “Een vision board werkt als een verrekijker. Hoe beter je deze afstelt, hoe scherper je ziet waar je naartoe wilt gaan en hoe sneller je doel bereikt” heet het.

Zelf heb ik wel enige ervaring met het schrijven van mijn verlangens en met het schrijven van goede voornemens. Met het eerste bereikte ik reeds heel wat positieve resultaten.  Met het tweede heel wat … frustraties.

img_0760Volgers van deze blog weten ondertussen dat ik wél positieve ervaringen heb met een combinatie van schrijven en collages sinds ik de jaarreeks ‘Volle Maan Collage-schrijven cursus’ volg van Vanessa Matthyssen (Zinderen)

Ik ben benieuwd wat het schrijven van doelen mij zal brengen, in het bijzonder wanneer ik de tips en het model volg die mij deze namiddag werden aangereikt tijdens de workshop.  Chantal en Lut hebben met dit model reeds ervaring vermits zij het hanteren in hun duopraktijk voor leven en welzijn.  Een van de tips: “zoek realistische doelen”.

Om dàt aan de weet te komen stelde ik mij tot (eerste!) realistisch doel om met het door hen aangereikte model – vertrekkend van vier dimensies – aan de slag te gaan gedurende de volgende twaalf maanden.

Wie weet … hou ik de lezers van deze blog tussentijds wel op de hoogte.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 29 december 2016

bron afbeeldingen:
©vivapo, 26/01/2015
©vivapo, 15/11/2016

 

 

 

 

2 gedachtes over “workshop of vision board? – 02

Reacties zijn gesloten.