SchrijfNest 7 december – hoe je kijkt is wat je ziet

PrintMijmeren op papier in vivapo’s SchrijfNest vindt plaats op de eerste en derde woensdag van de maand, telkens met hetzelfde thema.  In december was dat: hoe je kijkt is wat je ziet.

Omdat ik ervan geniet om de deelnemers te verrassen probeer ik in de weken die de derde woensdag voorafgaan niets prijs te geven over de aard van de aangereikte oefeningen.  Dat is de reden waarom ik nu pas het logje over de eerste sessie – die van 7 december die ik uit het oog verloren was – online zet.

Die woensdag startte ik met een aantal elfjes (en schreef er nog een paar op donderdag).

ben
ik waarnemer
kijk ik bewuster
zie ik meer wat
is

word
ik  waargenomen
ervaar ik ontroering
voel ik mij écht
gezien

hoe
je kijkt
is wat je 
ziet in woorden giet
gedicht

©vivapo – 7/12/2016

dichters
schilderen met
letters en woorden
bezoekers kijken vol
verwondering

een
tweede lezing
van deze elfjes
liet mij anders kijken
verwonderd

©vivapo – 8/12/16

In het SchrijfNest schreef ik vervolgens een aantal woordgedichten,

Slijm, een dun
Laagje.
IJs of water?
Mysterie

Laagje
Als bescherming of
Als dooddoener?
God weet het!
Jasje
En mutsje.

©vivapo – 7/12/2016

en een kort pantoum bij deze afbeelding.
img_0863

kastanjes

Twee vruchten
met kleine fijne witte donshaartjes,
zij aan zij in de wijd openstaande moederschoot.

Twee vruchten,
de navelstreng nog maar net doorgeknipt,
zij aan zij in de wijd openstaande moederschoot.

De bolster gaapt.
De navelstreng nog maar net doorgeknipt.
Zijn ze levensvatbaar?

De bolster gaapt.
Zijn ze volnaakt
voldragen?
Zijn ze levensvatbaar?

Twee vruchten.

©vivapo – 7/12/2016

Dit pantoum inspireerde mij dan weer voor twee tanka’s (Japanse gedichten met 5/7/5/7/7 lettergrepen)

img_0863
half open bolsters
welgevormde kastanjes
zien plots het daglicht
nieuw leven kondigt zich aan
elk gaat nu zijn eigen weg
©vivapo – 7/12/2016

kind wordt geboren
fijne witte donshaartjes
stralen schitterend
voetjes in de moederschoot
duwen zich het leven in
©vivapo – 7/12/2016

Tijdens dezelfde week schreef ik op uitnodiging van Doldries twee haiku’s, waarvan deze versie mij het meest aanspreekt:

img_0864

jong fluweelpootje
nachtvorst riddert paddenstoel
slijmerig hoopje
©vivapo – 8/12/2016

Ik wil dit logje met deze elfjes afronden:

hoe
je kijkt
is wat je 
ziet in woorden giet
gedicht

dichten
schilderen met
letters en woorden.
de kijkers en lezers
verwonderen
©vivapo – 24/12/2016

Een niet onbelangrijke oogst, dit SchrijfNest van december. De oogst van de andere deelnemers kan je lezen op hun pagina van 7/12 en deze van 21/12.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 24 december 2016

6 gedachtes over “SchrijfNest 7 december – hoe je kijkt is wat je ziet

  1. Pingback: Mijmeren op papier – 21/12/2016 – mijmeren op papier

  2. Pingback: Mijmeren op papier – 7/12/2016 – mijmeren op papier

Reacties zijn gesloten.