Het stille westen

Uitzonderlijk ‘herblog’ ik een blog van iemand anders.  Ik heb daar een aantal redenen voor:
– de auteur – Kristien Bonneure – hanteert een héérlijk taalgebruik; sommige woorden inspireren mij om ze ooit eens te gebruiken, zoals bijvoorbeeld het voltooid deelwoord van elfen, geëlfd
– het bericht bevat – net als het boek Stil-Leven, heel wat informatie die voor mij – stiltezoeker – interessant is als naslagwerk
– de auteur houdt geen blad voor de mond, een kritische noot hier en daar, daar hou ik van
– Kristien heeft West-Vlaamse roots, meer zelfs … zij is in Brugge geboren (een beetje chauvinisme is mij niet vreemd)
– last but not least, ik ervaar dat Kristien elfjes … ernstig neemt, een hart onder de riem voor wie van elf woorden gebruik maakt om al schrijvend uit te drukken wat moeilijker kan gezegd worden.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 29 september 2016

 

kristien bonneure

1
2 3
4 5 6
7 8 9 10
11

In 2016 schrijf ik 366 elfjes. Elke dag elf woorden in bovenstaand schema. Het is een alternatief, spaarzaam dagboek. Meestal een observatie. Vaak komt er een dier in voor. Na de aanslagen in Brussel groeiden er ineens drie elfjes, 33 woorden rond een groot stil gat van verdriet. Elfjes schrijven is stil staan. Het is een vrouw uit Brugge die me inspireerde . Intussen hebben we al eens met meer dan honderd mensen tegelijk geëlfd. In stilte.
Nu ben ik alleen in de Stiltehoeve Metanoia in Moerkerke. Ik sta achter een reusachtig raam en mijn blik omarmt de polders, de scheefgewaaide bomen, de lage lucht van Jacques Brel, het grote houten ei van kunstenaar Koen Van Mechelen, Coming World. Ssst, daar is een elfje.

Als
ik lang
genoeg kijk wordt
het bruine gras een
konijn.

2 april 2016…

View original post 1.505 woorden meer

2 gedachtes over “Het stille westen

  1. Pingback: #366 elfjes in 2016 – 40 | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.