stilte en schrijven verbindt

P1010898Schrijft jouw kleindochter ook?’ vroeg iemand me enkele dagen geleden.  Ja, ze schrijft op school – ze heeft net het tweede leerjaar afgewerkt.  Ja, ze schrijft haar naam, die van haar broer en die van oma op een verjaardagskaartje voor opa. ‘Neen, ik bedoel schrijft ze ook elfjes zoals haar oma?‘ verduidelijkte de nieuwsgierige meid me. Neen dus, alhoewel …

Gisterenavond hadden mijn kleindochter en ik een boeiend gesprek, zij aan zij op haar bed, haar lijfje dicht tegen dat van mij, armen om elkaar heen, woorden-loos, een gesprek van hart tot hart. Wijze communicatie verloopt niet via woorden, die gaat van hart tot hart (*). Zo’n gesprek dus, wijze communicatie over onze emoties.  Knuffelkaartjes waren de aanleiding.

Vertrouwen / het komt wel goed
Kiezen / maak je keuze
Vrolijkheid / hang ook eens de clown uit
tot daar aan toe, maar
Liefde / wees lief voor anderen en jezelf
raakte blijkbaar gevoelige snaren.

Onze wijze communicatie werd verder gezet bij het doorbladeren van een oud nummer van Happinez …  kleindochter wijst prenten aan, oma scheurt ze uit, kleindochter geeft ze stilzwijgend een plaatsje op onze meiden-collage. De rust – of was het de hemel – daalde op ons neer – Stilte is een stukje hemel dat afdaalt naar de aarde (** ) – en in die stilte wensten we elkaar een zalige nachtrust toe. Deze wens werd gehoord én verhoord, want we sliepen als een roos tot 7 uur vanochtend.

Na het ontbijt werd de collage boven gehaald (in dit geval naar beneden gehaald), evenals het vakantie-dagboek van mijn kleindochter én mijn dagboek, want oma kreeg een ingeving voor een schrijfoefening.  In mijn kleindochter vond ik een gewillig proefpersoon.

P1010908Zij beschreef in verschillende kleuren haar top-vijf afbeeldingen en daaruit koos zij elf woorden:

samen maakten we met deze elf woorden …een elfje

kinderen
een meisje
de zon bloemenkrans
boom slang lucht hartje
foto’s

en oma, die maakte dit woordgedicht

Collage
Oranje en wit
Licht en zonlicht
Luna Lucia
Aan de ontbijttafel
Goed gevoel
Elfje ontluikt

ondertussen: kleindochter kreeg een ingeving voor een schrijfoefening. In haar oma vond ze een gewillig proefpersoon.

Ze vouwde een papieren accordeon, schreef aan beide zijden in rode inkt het woord verrassing. Middenin schreef ze met groene inkt de woorden van de groene afbeeldingen die Google voor haar op de iPad toverde. Op een creatieve en speelse manier verrijkte zij haar woordenschat en combineerde zij een digitale bron met … schrijven op papier.

Niet alleen stilte maar ook creatief schrijven verbindt mij met mijn kleindochter. Zalig!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 10 augustus 2016

(*) een citaat van Sri Sri Ravi Shankar
(**) een citaat van Ernest Psichari

foto’s: vivapo

 

 

5 gedachtes over “stilte en schrijven verbindt

  1. Het lijkt me hemels om zo’n momenten te kunnen delen met je kleindochter. Je hebt er duidelijk van genoten en het leverde prachtig schrijfvoer op… bij beiden.

  2. oh wat leuk. Je inspireert me Viv. Het is nieuw voor mij om woorden en kleuren en afbeeldingen met elkaar te verbinden. Dank dat je dit met ons deelt.

Reacties zijn gesloten.