een dag vol vriendschap – 02

Ik wil je graag een verhaaltje vertellen – mijn eerste*. Ik deelde het nog niet eerder met iemand. Jij – lezer van dit logje – bent de eerste.

Voor enkele maanden nam ik deel aan een poëziewedstrijd met als thema ‘vriendschap’. Je raadt het nooit … mijn inzending werd door de jury beoordeeld als één van de winnaars.  Er was een prachtige prijs aan verbonden. Ik mocht een kunstwerk kiezen uit de werken van Sabine Pauwaert die momenteel tentoon stelt in het Expo-huis van tVaartje te Lissewege. Als deelnemer wist ik reeds bij de inschrijving dat er aan zo’n unieke prijs voorwaarden zouden verbonden zijn. De jury had immers beloofd dat ze voor de winnaars een aantal verrassingen achter de hand hielden.

Bij mijn inzending diende ik de naam te vermelden van de vriend(in) die mij had geïnspireerd voor het schrijven van mijn gedicht. De reden werd mij pas bij het bekendmaken van de uitslag duidelijk. Het kunstwerk van mijn keuze zou niet in mijn huiskamer maar in dat van mijn vriendin terecht komen, echter … na het vervullen van een volgende opdracht: Schrijf met de naam van jouw vriend(in) een woordgedicht.

Nuchter
Innemend
Communicatief
Oma
Lolbroek
Energiek
Dankbaar
Aandachtig
Nieuwsgierig
Nic’s-blog
Engel
Eerlijk
Lachebek
Spiritueel

P1010679Dan pas flaneerde ik tussen de tentoongestelde werken. Ik voelde mijn hart sneller kloppen toen ik in mijn ooghoek een klein werkje opmerkte. Het prijkte op een héél oud lessenaartje tussen bamboe-pennen en een klein glazen potje met blauwe inkt. Ik stond oog in oog met een meeuw, geschilderd op een klein stukje canvas. Het leek alsof de meeuw de wacht hield bij een rol bruin papier – met opvallende perforaties – waarop in sierlijke blauwe letters gedichtjes met elf woorden waren geschreven.

Gelukkig had ik mijn dagboek bij de hand om te noteren wat ik voelde en welke gedachten en vragen in mij opwelden toen ik mij liet raken door deze meeuw. Ik resumeerde mijn schrijfsels nadien in drie rondgedichten**

VOELEN

vrijheid
zo vrij
als een meeuw
om te vliegen
en in mijn
kracht te
staan

GEDACHTE

golfbrekers
breken golven
en mijn gedachten
golf neemt mee
wat was en
komt behalve
nu

VRAAG

één
geen twee
noch drie meeuwen
heeft de kunstenaar
bewust slechts één
meeuw geschilderd
nieuwsgierig

Een passend kaartje kon niet ontbreken om het geschenk te vergezellen. Ik schreef met sierlijke letters in blauwe inkt – ja, mét de bamboe-pen én de blauwe inkt uit het kleine potje op de oude lessenaar – een elfje op rijstpapier. Dat rijstpapier werd door de kunstenares zelf – kunstig – gevouwen tot een papieren zakje: een papierwonder!

rijstpapier
als drager
van een wens
omgetoverd tot een zakje
papierwonder
#206/366-©vivapo

(*) geïnspireerd door de workshops Mijmeren op papier en Papierwonderen
(**) de twee eerste rondgedichten werden onbewust geïnspireerd door Passievol Verlangen – Opdracht 20 – week 3

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 25 juli 2016

meeuw: Sabine Pauwaert
foto: vivapo

 

 

15 gedachtes over “een dag vol vriendschap – 02

  1. Wat een mooi verhaal Viviane! Heerlijk te lezen hoe jij geïnspireerd geraakt door wat er zich rond je en in je afspeelt. Het doet me denken aan een fotograaf die inzoemt op heel kleine detailtjes en daar een meesterwerk van maakt.
    ‘k Ben wel nieuwsgierig naar dat ingezonden gedicht :-).

    • ha ha ha … als ik het ooit schrijf, mag jij het als eerste lezen!
      zoals ik jou al eerder toevertrouwde … ik weet niet hoe ik poëzie kan schrijven, laat staan dat ik aan een poëziewedstrijd zou kunnen deelnemen!
      maar niet getreurd (ik dus), als ik jouw woorden goed interpreteer heb ik andere talenten.
      dus … dank voor jouw feed-back.

  2. grote
    brok emotie
    barst los in
    mijn keel en mijn
    ogen

    ogen
    die tranen van geluk
    en mijn stem
    stokt stil
    sprakeloos

    sprakeloos
    ben ik
    zij verrast mij
    ik ben onbeschrijflijk gelukkig
    zielsverwantje

    zielsverwantje
    meer dan vijfenveertig jaar
    ik bewonder je
    jouw zieltje
    liefde

  3. Pingback: Er is Nieuws – het verhaal van de meeuw | SabinePauwaert

  4. Pingback: Mijmeren op papier 24 juli – reacties – vivapo's natuurbeleving

  5. Pingback: een dag vol vriendschap – 04 | vivapo's Blog

  6. Pingback: #366 elfjes in 2016 – 31 | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.