een dag vol vriendschap – 01

fotosuzydebuck-tvaartje-2016-3Op zondag 24 juli 2016 mocht ik – tijdens de zondagse tuin-ontmoetingen in tVaartje te Lissewege – elf deelnemers verwelkomen op de workshop  Mijmeren op papier (*).   Ook nu weer zouden we Schrijvend naar Kunst kijken, meer bepaald naar de kunstwerken van Sabine Pauwaert en Isabel Allaert. Samen is de te titel van hun tentoonstelling, logisch want Sabine en Isabelle zijn moeder en dochter, Sabine met Beeld-en-Woord-in-Kaart en Isabelle met kunstfoto’s van IJsland.

Sabine en ik leerden elkaar zes jaar geleden kennen … in tVaartje – toen nog Kunstencentrum ’t Vaartje te Lissewege – tijdens één van de eerste exposities in haar “Atelier aan zee”. De vage grens tussen beelden en woorden … het boeide mij.  Ik sprak er de kunstenares over aan en haar antwoorden resoneerden in mijn hart.  Onze vriendschap werd geboren.

Sindsdien ontmoetten we elkaar ieder jaar weer in tVaartje en soms ook op één van Sabine’s tentoonstellingen.  De constante in onze relatie is ‘ons’ gesprek dat enerzijds over één van Sabine’s projecten gaat dat nog in de embryonale fase is of al in een verdere ontwikkeling. Ik mag haar ideeën en projecten op de voet volgen en daar ben ik haar ontzettend dankbaar voor. Anderzijds kan ik met haar ook mijn ideeën en projecten delen.  Op die manier realiseerden we voor enkele jaren onze gezamenlijke workshop Mijmeren op papier: Schrijvend naar kunst kijken & Papierwonderen.

Sabine vertaalt haar woorden en beelden immers niet alleen in kleine kaartjes – de boeketkaartjes – en in koester-, wens-, verwen- en rouwkaartjes. Ze ontdekte ook dat een papiertje kan omgetoverd worden in een doosje, een tasje, … een kunstige manier om iets te zeggen dat moeilijk met woorden kan gezegd worden (*).

Mijmeren op papier is bij mij ondertussen uitgegroeid tot twee reeksen creatief, meditatief en reflectief schrijven in vivapo’s Schrijfnest en occasioneel schrijfworkshops op verplaatsing.

 

We keken ook uit naar een nieuw gezamenlijk project. Het werden er dit jaar … 2.

Had ik een idee voor een elfjeskabinet in tVaartje, Sabine zorgde voor de praktische uitvoering van dat idee. Zij reserveerde bij Ingrid niet alleen een ‘roze stoel’ maar ook een een ‘lessenaar uit vervlogen tijden‘. Zij stelde een inktpot en zelf gemaakte bamboepennen ter beschikking en – last but not least – uniek schrijfpapier voor de elf-woorden-tellende gedichtjes, unieke elfjes waardig! Alle bezoekers van tVaartje mogen immers hun ontboezemingen neerpennen op papier dat afkomstig is van een draaiorgel …  uit vervlogen tijden.

P1010050 (2)

Ons tweede gezamenlijk project (**): op 24 en 31 juli vinden twee workshops plaats in het Expo-huis: in de voormiddag Schrijvend naar kunst kijken – begeleid door mezelf – en in de namiddag Papierwonderen  – begeleid door Sabine. Vriendschap is de ‘link’ tussen beide workshops, maar daar kan je meer over lezen in een volgend logje.

 

mijmeren
op papier
schrijvend kunst bekijken
papier omtoveren tot doosjes
papierwonderen
#207/366-©vivapo

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 25 juli 2016

foto’s: Suzy Debuck, Conny Vanden Bossche en vivapo

(*) Met haar kaarten- en doosjeswinkeltje was Sabine vorig jaar een paar keer geselecteerd voor “Let’s LousART”. Deze zomer zijn haar kaartjes en doosjes opnieuw te verkrijgen in haar snuisterwinkeltje en in haar “Atelier aan zee” in  tVaartje Een impressie van haar winkeltje vind je hier.

(**) Er zijn nog enkele stoelen vrij voor beide workshops. Inschrijven via info@vivapo.me  (Mijmeren) en Sabine.Pauwaert@telenet.be (Papierwonderen)

7 gedachtes over “een dag vol vriendschap – 01

  1. Hoe een ware vriendschap mensen naar hogere hoogten brengt. Mooi is dat!
    Ik kan het iedereen aanraden om eens naar Lissewege te gaan voor een schrijfervaring bij jou Viviane. Ook ik kom zeker terug. Het gaf me een boost.
    PS: Het schrijven met de bamboepennen is een belevenis op zich!

    • lieve Bea. Er volgt nog een toemaatje (over enkele minuten), een experimentje waarvoor ik mijn inspiratie haalde bij ene Matroosbeek!

    • ja hé Bea; ik bracht vanmorgen samen met m’n echtgenoot een bezoekje aan het Elfjeskabinet om er zelf enkele elfjes te schrijven mét de bamboepen; héérlijk schrijven is dat!

  2. Pingback: een dag vol vriendschap – 02 | vivapo's Blog

  3. Mekaar inspireren, dit springt uit je verhaal! Ik kijk uit naar zondag om te mijmeren en kennis te nemen van de papierwonderen… jij inspireert mij telkens weer!

    • zal ik iets bekennen? de papierwonderen blijven voor mij wonderen want ik slaag er maar niet in om zonder hulp zo’n wonder te realiseren. Ik hoop dat ik zondag zelf nog wat kan oefenen …

  4. Pingback: Mijmeren op papier 24 juli – reacties – vivapo's natuurbeleving

Reacties zijn gesloten.