hoe je kijkt is wat je ziet – 02

P1000642Schilderen uit je innerlijke Bron…
Vrij als een kind komen spelen en creëren
Je innerlijke flow voelen en volgen
Verrast worden door jezelf en wat via jouw handen spiegelend naar buiten stroomt
Dit in alle openheid delen met anderen.Ik voel mij iedere maand weer aangesproken door de uitnodiging van Ingrid Retour.
Ik hoef niet te kunnen tekenen. Het gaat niet om het resultaat, maar om het creatieve proces en de misschien ongekende krachten en inzichten die hierdoor vrijkomen.

Gisteren (14 juni) was het thema het dieper verbonden zijn met elkaar en de wederzijdse inspiratie die dat kan geven. Er lag per twee deelnemers een groot tekenblad klaar, we startten met een oogmeditatie en werkten toen zonder woorden aan een gezamenlijke tekening of schilderij.  Achteraf deelden we onze ervaringen en over dié verrassende ervaringen schreef ik bij mijn thuiskomst een spiegel-elfje.

hoe / je kijkt / is wat je / ziet vertellen mijn veelzeggende / handen
handen / uitreikend afwerend of beschermend / afhankelijk van mijn / en jouw / bril
#166/366-©vivapo

En even voor middernacht verwoordde ik mijn ervaringen op vier bladzijden in mijn dagboek. En zoals je ook in interesse op vaderdag kon lezen: flow-schrijven levert mij telkens een inzicht op. Dit inzicht ging een eigen leven leiden tijdens mijn nachtrust.

P1000643

Toen ik vanmorgen afstand nam van mijn ervaringen van de vorige dag en naar de tekening keek door de lens van mijn fototoestel werd ik mij bewust van wat via mijn fysieke handen spiegelend naar buiten was gestroomd. Ik gaf toe aan mijn neiging om een pantoum te schrijven.

ik laat mij door de tekening raken
ik ben thuis
ik zie drie paar handen

zes handen met een eigen verhaal
ik ben thuis
ik voel me veilig

zes handen met een eigen verhaal
wat een verrassing
ik voel me veilig

het ontroert mij
wat een verrassing
hoe je kijkt is wat je ziet

het ontroert mij
ik voel me dankbaar
hoe je kijkt is wat je ziet

mijn tekening geeft een geheim prijs
ik voel me dankbaar
ik zie drie paar handen

mijn tekening geeft een geheim prijs
ik laat mij door de tekening raken

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 15 juni 2016

foto’s: vivapo

6 gedachtes over “hoe je kijkt is wat je ziet – 02

  1. Verrassend hoe tekenen, schilderen, m.a.w. uitdrukken wat er binnenin zit, werkt hé?
    Jouw tekening heeft op mij een heel ander effect, misschien schrijf ik daar voor mezelf eens een
    pantoum op. En zo raakt het een het ander. Zalig!

    • Wat ik bijzonder vind: het flow schrijven haalt mij uit mijn hoofd en laat mij op een andere manier kijken naar zo’n tekening.
      Het pantoum is ontstaan nadat ik met mijn hart heb gekeken. Dan pas kon ik écht zien en dat is een totaal ander verhaal dan toen ik over mijn ervaring heb gedeeld in de groep. Benieuwd ben ik naar elk effect de tekening op jou heeft.

  2. Pingback: #366 elfjes in 2016 – 25 | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.