stil leven

Deze namiddag nam ik een boek meer naar buiten en installeerde mij in ons tuintje. Ik zou het ervan nemen en vleide mijn benen op een kussen. Het was zonneklaar: ik gunde mezelf rust na enkele uurtjes kruid wieden, het middagmaal bereiden en samen met mijn schat de afwas wegwerken.Opmaak 1

Onze naaste buren hadden bezoek en ook de buren wat verderop.  Mijn zintuigen werden geprikkeld want ik werd mij bewust van de geur van geroosterd vlees en provençaalse kruiden. En onder het lezen door bereikte mij een waaier aan klanken: gedempte en luide gesprekken, voetbal- en kubspel, de lach van een kind en lachende volwassenen (ja, de klank is echt wel verschillend!), het gezang van vogels van allerlei pluimage.  Kortom … stil LEVEN.
Zo ging dat enkele uren door tot … onweder zich aankondigde en grote regendruppels iedereen het huis in joegen.

met
stil leven
van Kristien Bonneure
op schoot hoor ik
gedonder
#150/366-©vivapo

Nog voor het geluid van het naderend onweder mij bereikte had ik echter een elfje en een pantoum geschreven.

stil leven

ik zit te genieten
ik zit in mijn tuintje met stil leven op schoot
ik zie een rijk palet aan kleuren van geel tot groen
het geeft me rust
ik zit in mijn tuintje met stil leven op schoot
ik geniet van een namiddag stil leven
het geeft me rust
ook al is er meer leven dan stilte rondom mij
ik geniet van een namiddag stil leven
zoveel zelfzorg doet me goed
ook al is er meer leven dan stilte rondom mij
het getater het lachen het wenen en het troosten van een kleuter
zoveel zelfzorg doet me goed
het geeft me een koesterend gevoel
het getater het lachen het wenen en het troosten van een kleuter
het doet mijn hart oplichten
het geeft me een koesterend gevoel
ik zie een rijk palet aan kleuren van geel tot groen
het doet mijn hart oplichten
ik zit te genieten
©vivapo-29/5/2016

stil leven kreeg en krijgt een vervolg!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 29 mei 2016

Bron afbeelding: Lannoo, uitgever van dit boek

6 gedachtes over “stil leven

  1. Je doet me blozen, Viviane, dank je wel.
    Wat is een pantoum?

    Ik wil je nog eens danken voor het idee van de elfjes, ik schrijf er elke dag minstens eentje, en dat levert intussen een wonderlijk dagboekje op, met heel andere accenten als wanneer je bladzijden lang zou schrijven.
    Een mooie groeizame regendag gewenst!

    Kristien

    • Kristien, er bestaan meerdere schrijfvormen voor een pantoum; de bron van de pantoum-vorm die ik hier heb gebruikt vind je terug op: http://hvo.nl/bredevormingslijst/15-pantoum/
      Voor mij is dit een uitgelezen schrijfvorm om ‘controle los te laten’. In vivapo’s Schrijfnest van 4 mei en 11 mei en na de stiltewandeling van 20 april gingen de deelnemers voor het eerst met die schrijfvorm aan de slag. Het leverde prachtige schrijfsels op.

      ***
      Een wonderlijk dagboekje … Leuk dat je dit deelt op déze blog (365 dagen verwondering).
      ***
      Op zo’n regendag als vandaag ‘kriebelt’ het om verder te lezen in Stil Leven, ware het niet dat er andere taken aandacht vragen: zagen bijvoorbeeld, van planchetten wel te verstaan.
      ***
      Een hartelijke groet, Viviane

  2. Zo’n geniet moment is erg belangrijk in ons drukke leven maar hier was gisteren of vandaag
    niet geschikt om buiten te komen,gisteren heel de dag onweer en water viel met bakken uit de lucht en de wind zwiepte aan de takken van de bomen..een massa kersen werd afgerukt en ligt in een hoop op de grond en vandaag lag alles er hier verzopen bij en viel nog wat regen dus geen weer om in de tuin te zitten

  3. Pingback: #366 elfjes in 2016 – 23 | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.