schrijfnest 4 mei – handen spreken

Handen spreken was het thema van het Schrijfnest op 4 en 11 mei 2016.
Als inleiding luisterden de deelnemers aandachtig naar het gedicht ‘handen’ van Marinus van den Berg en naar ‘handen’ van Toon Hermans (zie onderaan deze pagina).

Zij stelden zich aan elkaar voor nadat ze met bewuste aandacht hun eigen handen hadden bekeken en tekenden dan de contouren van hun handen als input voor één of meerdere elfjes.

Uit een aantal afbeeldingen met handen kozen zij er eentje dat hen raakte. Aan de hand van een lijstje maakten zij dan één of meerdere rondgedichten.
Na de pauze lieten zij zich door een tweede afbeelding met handen inspireren om een pantoum te maken, hun eerste pantoum in het Schrijfnest.
Zij lieten hun eigen handen spreken via een tekening. Thuis werkten zij deze tekening verder af met een (cirkel)gedicht.
Hun schrijfsels én tekening van hun eigen handen, vind je terug op een pagina die daarvoor is voorbehouden: één voor 4 mei en één voor 11 mei.
Zelf maakte ik op 4 mei een rondgedicht en een pantoum aan de hand van twee afbeeldingen die mij raakten (zie berichten hierna). Wat ik op 11 mei schreef vind je op deze link.
rondgedicht – handen spreken
IMG_3395
lief
liever liefst
vijf witte bloemen
op fijne steeltjes
met gele hartjes
die glimlachen
madeliefjes
©vivapo-4/5/2016
 pantoum – handen spreken
IMG_3393
Ik voel haar verdriet
Ik sta op het kerkplein van Lotenhulle
Ik zie heel veel mensen in stilte verbonden
Ik ervaar diep medeleven
Ik sta op het kerkplein van Lotenhulle
alleen tussen zoveel mensen
Ik ervaar diep medeleven
een troost voor haar
alleen tussen zoveel mensen
Ik zou haar willen omarmen
een troost voor haar
is dat zo vraag ik me af
Ik zou haar willen omarmen
voel me machteloos
is dat zo vraag ik me af
Ik gun haar de tijd om te rouwen
voel me machteloos
Ik zie heel veel mensen in stilte verbonden
Ik gun haar de tijd om te rouwen
Ik voel haar verdriet
©vivapo-4/5/2016
Ook tijdens één van de workshops Mijmeren op papier die ik deze zomer in Lissewege begeleid, werken we met andere opdrachten rond het thema ‘handen’.
Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 11 mei 2016

handen
(Toon Hermans – uit: ik heb je lief)

Dit zijn mijn handen
Hou ze vast
En blijf een beetje hier

Dit zijn mijn handen
Hou ze vast
Het zijn er samen vier

Twee handen – ach wat moet ik er mee
Vier is veel meer – veel meer dan twee

Dit zijn mijn handen
Hou ze vast
En blijf een beetje bij me
Handen
(Marinus van den Berg)

Gelukkig is de mens,
Die tot het einde
Handen mogen voelen die goed doen.
De hand die met aandacht wast.
De hand die met zorg aankleedt.
De hand die met liefde kamt.
De hand die met tact aanraakt.
De hand die met het hart troost.

Géén mens kan leven
Zonder die hand, die teder is, die behoedt,
Die beschermt en bemoediging uitstraalt.

Tot het einde toe
Verlangt de mens naar die hand,
Totdat
Er die andere hand is,
Die alle wonden geneest,
Die alle pijn heelt,
Die alle tranen wist.

Tot die tijd
Kunnen onze handen een voorproef zijn
Van “die handen”,
En handen, voeten geven aan de liefde die onmisbaar is.

4 gedachtes over “schrijfnest 4 mei – handen spreken

  1. Pingback: Schrijfnest 4 mei – reacties – vivapo's natuurbeleving

  2. Pingback: Schrijfnest 11 mei – handen spreken | vivapo's Blog

  3. Pingback: Schrijfnest 11 mei – reacties – vivapo's natuurbeleving

Reacties zijn gesloten.