#Ideeënsafari deel 3 – speur naar het onvolmaakte

Voor de derde etappe van deze ideeënsafari gaf Sigrid  van Iersel het volgende mee.

Bij het maken van foto’s kiezen we meestal voor onderwerpen die meeslepend, overdadig of exotisch zijn. Dit keer kies je een andere invalshoek: Ga in je eigen omgeving op zoek naar dingen die in verval zijn.
Zoek naar elementen van bescheidenheid, eenvoud of teruggang.

Afgebladderde verf.
Geknakte bloemen.
Afvalzakjes.
De Japanners noemen het Wabi Sabi. Dat is een Japanse levensfilosofie die de schoonheid laat zien van het onvolmaakte en vergankelijke.
Kijk of je er schoonheid in ontdekt.
Misschien vanuit een andere kijkrichting? Is de achterkant die doorgaans uit het zicht moet blijven echt zo lelijk of is er ook iets bijzonders te ontdekken?

Maak er foto’s van. Noteer je bevindingen in een notitieboekje.

Ik voel mij niet direct aangesproken om meeslepende, overdadige of exotische onderwerpen te kiezen voor mijn foto’s. Integendeel.  Eerder deze maand nam ik aan zee foto’s van wat mij op dat moment fascineerde en inspireerde.

Versie 2

Versie 2

Versie 2

In mijn notitieboekje noteerde ik dit rondgedicht:

op
een canvas
van zand creëerden
meeuwen een kikker
een hond en
een wijze
uil

en vandaag kwam deze villanelle uit mijn digitale pen:

UITWERPSELEN VAN MEEUWEN

Uitwerpselen van meeuwen zijn vies, zegt men
ze bevuilen daken, auto’s, trottoirs en… mensen.

Uitwerpselen van meeuwen zijn interessant, zeg ik
kijk maar naar hun creaties
op het strand.

Uitwerpselen van meeuwen zijn vies, zegt men
ze vervuilen het zuiverende water
van de mossel verwaterplaatsen.

Uitwerpselen van meeuwen zijn interessant, zeg ik
ze zetten mosselen hun beste beentje voor
op een canvas van zand.

Uitwerpselen van meeuwen zijn vies, zegt men
ze pikken vuilniszakken open
en bevuilen kunstwerken.

Uitwerpselen van meeuwen zijn interessant, zeg ik
met wat geduld en fantasie
ontdek je hun kunstwerken.

Uitwerpselen van meeuwen zijn vies, zegt men
hoe je kijkt is wat je ziet, zeg ik.

©vivapo – 26 april 2016

‘hoe je kijkt is wat je ziet’ is eigenlijk een uitspraak van mijn supervisiebegeleider Toos Bartlema.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 26 april 2016

foto’s: ©vivapo

8 gedachtes over “#Ideeënsafari deel 3 – speur naar het onvolmaakte

  1. Ongelooflijk vind ik dit! Viviane, je brengt me weer op vele ideeën… Ditmaal krijg ik schrijfplannen voor een wabi sabi… Heel inspirerend en knappe invalshoek, waarvoor dank!

    • en zo blijven we elkaar inspireren … is trouwens ook de bedoeling van de initiatiefneemster van deze #Ideeënsafari. Ik kijk al uit naar jouw wabi sabi Bea.

    • Dank Marylou. Ik vind dit een boeiende reactie van iemand die – naar mijn aanvoelen – (altijd?) perfecte foto’s maakt van de (perfecte?) natuur.

  2. ik zag eerst de foto en dat wekte mijn aandacht. Toen de tekst en die past er precies bij vind ik

  3. Pingback: #366 elfjes in 2016 – 18 | vivapo's Blog

  4. Pingback: Troostvoer – Grensgevallen

Reacties zijn gesloten.