#Ideeënsafari deel 2 – ga op geluidenexpeditie

music-notes

Ga op geluidenexpeditie, was de opdracht voor dag 2 van #ideeënsafari. Zet je oren aan het werk om ideeën te vangen.

Inderdaad, iedere dag is een nieuwe gelegenheid om op ontdekkingsreis te gaan. In een nieuwe omgeving, maar ook gewoon in mijn eigen stad of achtertuin, zoals blijkt uit het verslag van de eerste etappe. Toen gaf ik vooral mijn ogen – het meest dominante zintuig – de kost. Maar de oren willen ook wat!

Ik kreeg als tip mee om een geschikte observatiepost in mijn omgeving te kiezen: een parkje of een balkon of de trein… Ik koos echter helemaal niets want de ideale observatieplek viel mij toe. Voor enkele weken had ik – nog onwetend over deze ideeënsafari – op vandaag een date in mijn agenda gepind.

images

Ik had deze namiddag immers een afspraak met een collega in Kopje Troosteen plek voor iedereen die op zoek is naar stilte in een tijd van lawaai en drukte. Kopje Troost behoort ook tot het opmerkelijke patrimonium van Brugge: op de stemmige binnenkoer is een labyrint, symbool van de weg van de mens, op zoek naar zijn eigen innerlijke thuis.

De gasten van Kopje Troost kunnen bovendien de eeuwenoude crypte bezoeken, een oord van rust en inkeer. Het verwondert mij nog steeds hoe weinig Bruggelingen weet hebben van deze oase in het hart van het toeristische Brugge. Dit was ook het geval voor mijn gesprekspartner van deze namiddag.

Unknown

Na een kop heerlijke koffie loodste ik haar mee naar de crypte. Wij daalden voorzichtig de zes hoge treden van de stenen trap af. Toen wij de deur naar de crypte open duwden verraadde een piepend geluid dat de hengsels duidelijk wat olie kunnen gebruiken. Van zodra we de deur achter ons hadden dicht getrokken werd het stil, héél stil. Zo stil dat wij even dienden te wennen aan die stilte.  Wij aarzelden zelfs om onze voeten te verplaatsen, je kon een speld horen vallen.  Alleen onze ademhaling en die van een brandende kaars was hoorbaar.

Mijn collega – een stembevrijder – keek met gefronste wenkbrauwen naar de lage gewelven.  Maakte zij zich zorgen over de akoestiek? Het duurde echter niet lang vooraleer zij zich daarvan vergewiste en een A-klank liet horen.  Het kostte haar geen moeite om de klank een hele poos aan te houden. Het leek of onzichtbare stemmen haar klank ondersteunden.  Ik was danig onder de indruk en sloot mijn ogen toen zij een tweede klank inzette en liet resoneren in de ruimte. Na een korte pauze hoorde ik haar uitnodigend fluisteren: nu samen?!? Ik ademde diep in en liet – aarzelend – ook een klank weerklinken. Adembenemend mooi, twee klanken die naadloos samensmolten tot één volle klank.
Zij moet zich op kousenvoeten hebben verplaatst, want achter mij hoorde ik plots op fluistertoon: jij zet nu in en ik volg jou op de zelfde toon. Ook nu weer ademde ik diep in en liet  ik mijn klank op lage toon horen. De klank werd versterkt door haar klank op dezelfde toonhoogte.  Oh, wat was dit ontroerend en onbeschrijfelijk mooi. Met gesloten ogen bleven we nog even luisteren naar het natrillen van de klanken in ons lichaam en in deze ruimte met lage gewelven. Toen verlieten we de crypte en bereikten we via dezelfde stenen trap het labyrint op de binnenkoer.

*****

Sigrid stelt voor om iets te doén met de opgedane ervaringen tijdens deze #ideeënsafari, onder meer:
– Gebruik ze als inspiratiebron voor een blog – wat ik bij deze doe…
– Leg een verbinding met je eigen concept of idee dat je al een poos op de plank hebt liggen.

*****

Schermafbeelding 2016-04-25 om 20.58.05

Rika Rotsaert en ik zijn beiden – maar elk afzonderlijk – actief in Let’s Co & Co, een non-profit organisatie die mensen wil inspireren, ondersteunen en verbinden. Wij begeleiden daar respectievelijk het Hartenkoor en het Schrijfnest. Wij hebben al een poos de intentie om samen een workshop te organiseren.  Vandaag ontkiemde deze intentie in een initiatief waarvoor wij reeds twee data hebben vastgepind: vrijdag 22 juli en vrijdag 19 augustus (van 13u30 tot 16u30).
De inhoud? Klanken laten klinken, in stilte het labyrint wandelen en reflectief schrijven.  De titel van deze workshop hoop ik te ontdekken tijdens een volgende etappe van #ideeënsafari!

Een spiegel-elfje vol klank als resultaat van deze geluidenexpeditie:

klanken
van binnen
naar buiten laten
klinken in crypte van
Kopje-Troost

Kopje-Troost
van buiten naar binnen
het labyrint lopen
deze zomer
samen

#116/366-©vivapo

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 25 april 2016

Bron
afbeelding 1: (vrij ter beschikking op het) internet
afbeeldingen 2 en 5: Familiehulp
afbeeldingen 3 en 4: archief vivapo
afbeelding 5: Rika Rotsaert

 

 

 

 

4 gedachtes over “#Ideeënsafari deel 2 – ga op geluidenexpeditie

  1. Pingback: #ideeënsafari deel 2 – pantoum | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.