zoektocht naar de stilte

zoektochtnaarde_stiltekopie

Vorige week was zoektocht naar de stilte het thema van de eCurus Levenskunstdagboek.  Zondagvoormiddag nam ik deel aan een experiment te Sint-Martens Latem waar vanuit vier verschillende artistieke disciplines de kracht van stilte werd benaderd.  Dit experiment heeft zo’n indruk op mij gemaakt dat ik vandaag een aantal extra schrijfsels over de zoektocht naar stilte heb gemaakt: een villanelle (1), een rondeel (2) en een elfje (3).

Mijn ervaring over de kracht van stilte in Sint-Martens-Latem komt in een ander bericht aan bod.

ZOEKTOCHT NAAR DE STILTE – villanella – ©vivapo-21/2/2016

zoektocht naar de stilte
is zoeken naar leegte
waar iets nieuw kan ontstaan
in de tijd die vertraagt
en de ruimte die vergroot
zoektocht naar de stilte
is zoeken naar een plek
waar ik mij kan ontladen
waar iets nieuw kan ontstaan
waar er plaats is voor leven
stil én levendig
zoektocht naar de stilte
is zoeken naar een kier
tussen woorden, klanken, gedachten
waar iets nieuw kan ontstaan
inzichten die opborrelen
uit gesprekken met mijn innerlijke wijsheid
zoektocht naar de stilte
is waarnemen en luisteren.

ZOEKTOCHT NAAR DE STILTE – rondeel – ©vivapo-21/2/2016

de stilte
een ruimte
tussen geluiden
de stilte
een leegte
ik laat mij vallen in
een ruimte
de stilte

ZOEKTOCHT NAAR DE STILTE – elfje – ©vivapo-21/2/2016

stilte
leegte tussen
woorden klanken gedachten
creëert een ruimte vol
leven

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 21 februari 2016

Voor alle geïnteresseerden, voor deelnemers aan het Schrijfnest en het Schrijfsalon in het bijzonder:
(1) villanelle = negentien lijnen; lijn 6, 12 en 18=lijn 1; lijn 9 en 15=lijn 3
(2) rondeel = acht lijnen; lijn 4 en 8=lijn 1, lijn 7=lijn 2
(3) elfjes = elf woorden; structuur = 1, 2, 3, 4, 1 woord

(bron afbeelding)

9 gedachtes over “zoektocht naar de stilte

    • Dank Kristien. Ben benieuwd naar jouw handgeschreven elfje . Toen ik vanmorgen de foto’s bekeek die mijn echtgenoot heeft genomen van de elfjes in de erker, was er eentje dat mij bijzonder raakte; benieuwd of de pelgrim uit jouw pen kwam. Een dankbare groet, viviane

  1. Dit doet me denken aan het kaartje dat ik over ‘verstilling’ trok op de stille of stilte wandeling vorige week woensdag in Tillegembos.

    De kracht van jouw eenlijntekeningen, zowel over de stilte als over gek gillen, raken mij meer en meer.

    Ze geven prachtig je innerlijke weer, Viviane!

    Ik geniet ervan.

    Nicole

  2. goedemorgen Viviane

    ik geniet nog na, dat zal nog lang duren en ik ga dit moment inkaderen om als het eens minder is aan terug te denken

    wil je in je item over gisteren alle namen vermelden je vindt ze via http://www.cultuurraadlatem.be/ en mocht je nog info mankeren, dan zeg je het maar

    ik spreek binnenkort af, in maart ergens, ik kom gerust naar Brugge ik email je daaromtrent apart nog, ok ?

    Sabine Pauwaert

    Phone: +32 475 803403 email sabine.pauwaert@telenet.be or sabine@itworks.be

    http://www.sabinepauwaert.be

    • Sabine, mijn twee berichten staan (sinds vannacht) als concept klaar; ik wacht op de foto’s die Marc genomen heeft om de berichten te publiceren. En ja, alle namen staan er in vermeld, mét een link naar hun website/blog/boek. Kunnen kennis maken met elk van de vier kunstenaars was reeds een feest op zich. Ze samen brengen in een experiment om ons van stilte te laten proeven, ervaar ik als een kostbaar geschenk dat ons werd aangeboden door de Culturele Dienst van Sint-Martens-Latem. Een pluim op jullie hoed Sabine! Liefs, viviane

  3. Pingback: de kracht van stilte | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.