in armoede leven en rijker dan ooit

11846567_995375513835543_1281295582564244250_n

Een frisse wind bracht mij een Goed Gevoel. Letterlijk en figuurlijk want ik kocht het januarinummer van het gelijknamig tijdschrift omwille van een artikel met de titel “Ik leef in armoede, maar voel me rijker dan ooit”.

In de rubriek ‘lezer met een passie’ laat het tijdschrift Peter Clerckx aan het woord, een naam die al eerder te lezen viel op deze blog, onder meer toen ik het had over sociaal = delen.

Ik citeer enkele ‘koppen’ uit het artikel, maar ik raad iedereen aan om de moeite te nemen om het ganse artikel te lezen.

Mensen staan vaak niet stil bij wat ze allemaal weggooien’.
Ik hoop mensen te inspireren.
Ik leef van voedsel dat over datum is.

En wie er mocht aan twijfelen, zo te zien is Peter kerngezond. Vanochtend zag ik immers een paar fonkelende oogjes en een wit baardje die zijn gezicht lieten stralen. Ik ontmoette hem in de LETS-ruilwinkel te Brugge, één van de vele initiatieven die hij uit de grond heeft gestampt en waarvoor hij minstens zo’n tien uur per week in de weer is.

Peter is echter bij nog veel meer duurzame projecten betrokken te Brugge: bij  LETS Brugge (waar je jouw talenten of goederen deelt via een ruilsysteem,  Eco Living Transitie Brugge (hergebruik, recyclage, korte kringlopen, consuminderen, …), het halfjaarlijkse Weggeefplein en het Rapaircafé, het Soep Café en het cohousing project Stoer Huus, om er maar enkele te noemen.

11870654_995375497168878_2069010133001572146_n

Ik vernam vanmorgen dat het tot op vandaag enige Soepcafé in Brugge een succes is want binnenkort gaan er in het Brugse nog twee van start. Met voedseloverschotten van lokale buurtwinkels wordt er wekelijks een groepsmaaltijd bereid waarvan iedereen (wekelijks zo’n 30 à 35 mensen, studenten tot vijftigplussers) in ruil voor een vrije bijdrage of wat hulp mag meegenieten.  De ingrediënten worden één keer per week (met de bakfiets) opgehaald. Het groenteafval dat na het koken overblijft wordt onder andere naar Hoeve Hangerijn gebracht waar het als dierenvoeder en compost gebruikt wordt.

11904725_995375390502222_654574755749113691_n

Ook de deelnemende winkels zijn enthousiast. Ze vroegen Peter zelfs of hij niet drie keer per week kon langskomen.  Wellicht voelt het ook voor hen niet goed om zoveel perfect eetbare dingen in de container te gooien.

Dit laatste brengt mij echter bij een persoonlijke vraag: als de winkels zoveel overschotten hebben, heb ik daar dan ook een aandeel in? Ga ik winkelen waar enkel groenten met ideale maten en gewichten voorhanden zijn?  Wat doe ik als ik fruit met een deuk of een rotte plek (veroorzaakt door kieskeurige ‘voelers’) zie liggen? Nooit meer naar die winkel terugkeren of de winkelbediende verwittigen over de vreemde eend in de bijt?

Het artikel geeft mij veel stof tot nadenken, o.m. over mijn koopgedrag en omgaan met voedsel.  Het inspireerde mij alvast tot een ‘elfje’.

Artikel
Goed gevoel
Man met passie
schopt ons een geweten
voedseloverschotten

Van harte dank Peter voor de spiegel die je mij voorhoudt door jouw inspirerende manier van ZIJN én voor dit doordenkertje:  “We hebben allemaal de keuze om een deel van de oplossing of een deel van het probleem te zijn”. 

Het geeft mij een goed gevoel bewust te worden dat ik die keuze heb.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 2 januari 2016

5 gedachtes over “in armoede leven en rijker dan ooit

  1. Bijna een elfje!!! Maar toch een heel gelukkige man…

    Ik
    leef in
    armoede, maar voel
    me rijker dan ooit

Reacties zijn gesloten.