vrouwenkracht is vredesmacht

365 dagen verwondering – DAG 304

het campagnebeeld van Ieper

Vandaag vond er in CC Het Perron te Ieper een grote vredesconferentie plaats onder de titel ‘Vrouwenkracht is vredesmacht’. In de voormiddag luisterde ik samen met meer dan 400 vrouwen en mannen naar een uiteenzetting van vijf eminente sprekers:
– Professor dr. Gita Deneckere, Vakgroep Geschiedenis Universiteit Gent over vrouwen en gender tijdens de Eerste Wereldoorlog
Els Flour, archivaris bij het Archief- en Onderzoekscentrum voor Vrouwengeschiedenis over Feminisme en Pacifisme aan het begin van de twintigste eeuw (1900-1918)
– Dr. Emmanuel Debruyne, docent Université Catholique de Louvain over Intieme verhoudingen met de bezetter tijdens de Eerste Wereldoorlog.
– Professor dr. Sophie De Schaepdrijver, Pennsylvania State University USA over Sneuvelen op het slagveld: zinvol ‘offer’ of zinvol verlies? Het verhaal van twee rouwende moeders in de Groote Oorlog
– Professor dr. em. Eliane Gubin, Université Libre de Bruxelles over De impact van de oorlog op de genderverhoudingen en op de maatschappelijke positie, status en beeldvorming van de vrouw na de Wapenstilstand.

IMG_1447

Over de middag was er voldoende tijd om kennis te maken met andere deelnemers.
Met Eugénie, een leeftijdgenote uit Rwanda had ik een gesprek dat mij heel erg geraakt heeft. Ook hier was het thema vrouwenkracht niet ver weg.

De namiddag startte met beklijvend Theater: ‘Tegen het vergeten’ van Dirk Clement over Vrouwen en mannen in oorlog: hoe ze overleven en hoe ze proberen mens te blijven, voor zichzelf en voor de ander. Worstelen ze met hun geweten? Hoe vergaat hen het wachten? Waarop en op wie?

IMG_1450

Ik was echter het meest onder de indruk van de getuigenissen van vrouwen in hedendaagse conflicten, vrouwen die meerdere posities hebben: ze zijn burger, strijder, overlever, leider, moeder, vredesactivist … Volksvertegenwoordiger Sabine de Bethune liet hen aan het woord over de impact van de oorlog op hun leven, hun rechten, hun kansen, hun statuut …

Elena Vilenskaia, House of Peace and Non-violence
Elena is al jaren actief bij mensenrechtenorganisatie House of Peace and Non-violence in Sint- Petersburg (Rusland) waar ze zich inzet voor de vrijheden van burgers.

Annie Matundu-Mbambi, Women’s International League for Peace and Freedom Section in DRC. Zij zet zich nationaal en internationaal in voor de rechten van vrouwen, voor vrede en voor uitvoering van Resolutie 1325.

Houzan Mahmoud, Organisation of Women’s Freedom in Iraq.
Houzan is een Koerdische vrouwenrechtenactiviste, schrijfster en vertegenwoordigster van Women’s Freedom in Iraq. Momenteel verblijft ze in Londen.

Razia Arefi, Mothers for Peace Afghanistan
Directrice van Moeders voor Vrede in Afghanistan. Razia zet zich al jaren in voor een betere toekomst voor vrouwen in haar land. Niet eenvoudig in een land waar de Taliban om de hoek loert.

Ruth Gaby Vermot, 1.000 Peacewomen across the Globe
zet zich in vanuit Zwitserland om vrouwen wereldwijd aan de vredestafel te krijgen en voor de uitvoering van Resolutie 1325 in de praktijk.

IMG_1453

Een peace walk en herdenking op de binnenkoer van het In Flanders Fields Museum sloten de dag af.

IMG_1479 IMG_1491

Bij het nalezen van dit bericht valt het mij op hoeveel namen het bevat.  Het zijn stuk voor stuk namen van mensen die een verhaal te vertellen hebben, ook na vandaag.  Door al die namen hier te bundelen kan ik hen blijven volgen. Dat geldt trouwens ook voor Jennie Vanlerberghe voorzitter van Mothers for Peace die – samen met Maderan Baria Slag – een boek schreef over de evolutie van de projecten van Mothers for Peace in Afghanistan: Lach niet, khanoem.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 31 oktober 2015

(Bron afbeelding)
(foto’s: vivapo)

4 gedachtes over “vrouwenkracht is vredesmacht

  1. Dank je wel om dit te delen…en het onder onze aandacht te brengen.
    Ik vind het fijn dat je er bij was…Hoe meer vrouwen, hoe meer….:-)
    Ik vind het ook fijn dat het net op 31 oktober plaatsvond, net op een dag dat veel anderen met Halloween bezig zijn 😉
    Het is tevens een dankbaar signaal om de vluchtelingenstroom anders te gaan bekijken….
    Ik was op de hoogte van deze vrouwen- vredesconferentie, als voorvechtster van gelijkheid voor vrouwen en als feministe…de wou ik daar uiteraard graag bij zijn…Doch ik had die dag andere keuzes gemaakt: mijn jaarlijks vieren van Samhain, teruggetrokken ergens in de bossen 🙂
    Ik heb me die dag, en ook de dagen erna, verbonden met ons allermoeder aarde, de Godin, de Vrouwe van Magdala…ik was op wandel met heel veel vrouwen…
    Marleen Pollet

Reacties zijn gesloten.