een halve eeuw parochie

365 dagen verwondering – DAG 290

kerk_dampoort_1

Toen ik in de krant las dat de parochie Sint-Franciscus van Assisië in Sint-Kruis op zaterdag 3 oktober het vijftig jarig bestaan heeft gevierd, was ik niet verbaasd. Ik herinner mij nog levendig de viering van 25 jaar parochie, niet in het minst omdat ik toen samen met Bart Moeyaert (afkomstig van onze parochie) voor de micro stond.

Wat mij wel verraste was de boodschap dat het bisdom Brugge eind dit jaar de kerk wil onttrekken aan de eredienst. Bij nader inzien is dat dan ook weer niet te verwonderen, gezien de druk van de omstandigheden met minder aanwezigen, minder priesters en dreigende kosten. De parochie wordt dan wellicht opnieuw toegevoegd aan Heilige Kruisverheffing waarvan ze zo’n 45 jaar terug afgesplitst was.

Ik kom de laatste jaren nog weinig in de kerk waar ik toch een kwarteeuw actief betrokken was bij parochiale initiatieven en bij de werking van KAV (nu Femma) en ACW (nu Beweging.net). Onze zoon kreeg er het doopsel en vormsel. Vrienden werden er ten grave gedragen.  Ik blijf even stilstaan voor een terugblik, in gedachten en op de tentoonstelling over 50 jaar parochie waar ik – op vijf jaar na – ondertussen even lang woon.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 9 oktober 2015

