gebruik of misbruik van de natuur?

365 dagen verwondering – DAG 279

12047133_923974257670076_5024111241829733772_n

Zelden gebeurt het dat een reactie van een deelnemer aan één van de activiteiten die ik begeleid aanleiding geeft tot zo’n ernstige gedachtenwisseling zoals dat deze morgen het geval was na de lachwandeling.  Het ging o.m. over waardebepaling achteraf.

Op DAG 260 (9 september 2015) maakte ik in het bericht Pay What You Think It’s Worth duidelijk wat ik bedoelde met waardebepaling achteraf; eerder namelijk op DAG 88 (30 maart 2015) had ik het daar ook over naar aanleiding van het begeleiden van vier stille wandelingen (#30 dagen stilte zoeken).

Eén van de deelnemers vanochtend deelde mee dat ik hem mocht contacteren voor een wederdienst – gebruik makend van één van zijn talrijke talenten – als compensatie voor zijn deelname aan de lachwandeling. Ruilen dus. Uit zijn verhaal konden wij afleiden dat dit de manier is waarop deze man zich voor zijn talenten en diensten laat vergoeden en deze visie ook probeert door te geven aan zijn kinderen, de leefwereld van zijn gezin en nog anderen … vandaag dus mezelf en zeven andere deelnemers aan de lachwandeling. Duidelijk een man met een visie die hij wil uitdragen.

Jammer genoeg had hij geen tijd meer om naar de diverse meningen van de anderen te luisteren, zowel wat betreft zin visie op verschillende vormen van vergoeden voor bewezen diensten (van waarderen is hier m.i. geen sprake) als zijn visie op het gebruik en misbruik van de natuur.

Zijn stelling is dat lachwandelingen de natuur de rust in de natuur verstoren. De natuur zou enkel mogen ‘gebruikt’ worden voor activiteiten die de stilte waarborgen; anders vindt hij het ‘misbruik’.

Met respect hebben wij naar zijn mening geluisterd en het thema verder besproken nadat hij ons diende te verlaten. Wij vonden het jammer dat hij onze argumenten niet heeft gehoord:

  • in het aanbod van vivapo zitten zowel stilte- als lachwandelingen en activiteiten om met bewuste aandacht bomen en jezelf te ontmoeten
  • allemaal beogen ze om mensen te laten kennis maken met de natuur om zich heen én met hun eigen natuur
  • deelnemers worden steeds uitgenodigd om met bewuste aandacht de natuur te betreden
  • de keuze van de locaties wordt bepaald in functie van de kennismaking van de deelnemers met één of ander specifiek aspect van de locatie; in de aankondiging van de lachwandeling van vandaag werd zowel op de website als tijdens het onthaal aandacht besteed aan het sociaal aspect van Hoeve Hangerijn
  • een folder werd ter beschikking gesteld met de bedoeling om later naar deze locatie terug te keren en individueel of samen met anderen te genieten van de natuur
  • de lachoefeningen worden tijdens een lachwandeling afgewisseld met stiltemomenten én stappen in stilte
  • deelnemen aan een lachwandeling in de natuur kan een lage drempel zijn om later deel te nemen aan een stiltewandeling of een andere ‘stille’ activiteit in de natuur (zie hoger)
  • heel wat natuurgebieden worden tijdens de week te weinig benut
  • mensen die lachen verspreiden een positieve energie; lachende mensen in de natuur beïnvloeden de natuur op een positieve manier
  • deelnemers voelen zich vrijer en ervaren meer ruimte om samen met anderen te lachen in de natuur dan in een lokaal.

Hebt u een mening hierover?  Aarzel niet om te reageren op dit bericht.

Van Harte, Viviane Van Pottelberghe

7 gedachtes over “gebruik of misbruik van de natuur?

  1. Ik hoop dat je mijn mening niet kwalijk neemt.Ik zou het niet prettig vinden als ik op wandel ben in volle natuur in contact te komen met een lachgroep.Ik ga de natuur in voor rust,fotografie ,stilte en observatie.Ik luister naar kabbelend water,de wind en zingende vogels die ik dan niet goed meer zou kunnen horen

  2. Van mij mag iedereen overal gaan.maar als ik een luidlachende groep op mijn pad zou tegen komen zou ik jullie met alle respect .jullie ding laten doen en zelf verdwijnen..Dieren laten zich vaak niet meer zien als er hard geluid verspreid wordt.Sorry voor mijn afwijkende mening maar ieder ervaart de natuur anders en daar is niets mis mee.

    • Je hoeft je niet te excuseren Marylou; er zijn geen afwijkende meningen; jouw mening is even waardevol als die van de deelnemers. Van harte dank, Viviane

  3. Mijn mening is dat men respect heeft voor de natuur in al zijn facetten. Als ik positieve energie gebruik zoals lachen dan ben ik ervan overtuigd dat de natuur deze positieve energie ervaart. Ik resoneer. Het wandelen in de natuur gebeurt meestal in stilte. Ik heb dit terug ervaren tijdens mijn weekje als vrijwilliger met ziekenzorg. Er waren momenten van stilte, er waren momenten van oo’s en a’s vooral naar paddenstoelen toe, er waren momenten dat er even een serieus gesprek was maar die helend werkt.
    Eventjes stil-staan ….eventjes praten….eventjes lachen….de natuur spreekt ook tot ons ,dit is mijn ervaring.

Reacties zijn gesloten.