Iets om over na te denken..

365 dagen verwondering – DAG 197

het-glas-maar-dan-anders-1024x819

Ging het de vorige dagen over water in een petfles, vandaag gaat mijn bericht over water in een glas (ogenschijnlijk, maar schijn bedriegt…).

Tijdens een college stress management loopt de psychologe door het lokaal. Ze tilt een glas water op, en iedereen verwacht de is-het-halfvol-of-half-leeg-vraag. In plaats daarvan vraagt ze: “Hoe zwaar is dit glas water?”

De antwoorden liggen ergens tussen de 50 en 300 gram.

Ze antwoordt: “Het absolute gewicht is niet relevant. Het gaat erom hoe lang ik het moet vasthouden. Als ik het glas een minuut in de lucht houd, dan gaat het prima. Doe ik dat een uur lang, dan verga ik van de pijn. Nog langer en ik verlies al het gevoel in mijn arm en kan hem niet meer bewegen.”

Ze gaat verder, “de stress en zorgen in het leven zijn net als dit glas water. Als je af en toe aan ze denkt, dan gebeurt er weinig. Als je er langer mee bezig bent, dan gaan ze pijn doen. Denk er de hele dag aan, en je verliest de kracht om in beweging te komen – niet in staat om iets te doen.”

Vergeet niet om regelmatig het glas neer te zetten.

Aan dit verhaal moest ik denken het voorbije weekend.  Sinds vorige zomer hadden mijn echtgenoot (grote schat) en onze kleinzoon (kleine schat) het iedere keer weer over ‘samen een dag naar de Zoo’.

Nu is dat voor mijn grote schat geen sinecure.  Een treinreis van anderhalf uur gekoppeld aan zes uur wandelen in de Zoo is voor hem een brug te ver. IMG_6911 IMG_6897

Dus nodigde ik hem uit om nu en dan eens aan deze uitstap te denken en het voor de rest …. aan mij over te laten.  Ik plande voor ons beiden twee overnachtingen in een Antwerps hotel en op 6 juli (grote schat was toen jarig) stond de dierentuin op ons programma en op dat van het gezin van onze zoon.

IMG_6826 IMG_6824

Nog twee keer kwam stress – gekleed in een gele outfit – om de hoek kijken: zou de zon (en daarbij horende hoge temperaturen) of de gele trui (en daarbij horende Tour de France gekteroet in het eten gooien? Even aan denken en dan weer loslaten … zodat geen van beide kon verhinderen dat wij in beweging kwamen.

IMG_6864 IMG_6846

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 8 juli 2015

(Bron foto 1 & tekst college stressmanagement)
(Bron overige foto’s: vivapo)

Een gedachte over “Iets om over na te denken..

  1. Mensen moeten allemaal een rustmoment voor zichzelf zoeken om alles even te vergeten.Voor mij is dat wandelen.Mooie foto van het aquarium in de Zoo

Reacties zijn gesloten.