liefde voor een huisdier

365 dagen verwondering – DAG 178

Goya

Uit liefde voor hun huisdier doen mensen soms de gekste dingen, stel ik tot mijn verwondering vast.

Gisterenavond vond er op het plat dak van één van mijn buren een gevecht plaats tussen twee poezen.  Het ging er zo hevig aan toe dat het baasje van één van de poezen – buiten zichzelf van angst om het welzijn van haar 20-jarige huisdier – er niet beter op vond dan te gooien met … kerstballen (klein formaat weliswaar) in een wanhopige poging om de vechtersbazen te scheiden. Ik heb met die buurvrouw te doen; afgaand op de plukken poezenhaar die op het dak achterbleven zal haar huisdier gehavend uit de strijd zijn gekomen; wellicht zou het nog erger geweest zijn zonder haar tussenkomst.

Ik heb er haar echter over aangesproken.  Ik vind het niet leuk dat kerstballen – van welk formaat ook – in de dakgoot belanden en noch minder dat ze op mijn terras in scherven uiteenvallen en ik maar de helft van de scherven terug vind. Veiligheidshalve zal ik op zoek gaan naar de overige scherven vooraleer mijn kleinzoon dit weekend op blote voetjes in de tuin loopt.

Ik vroeg aan de betrokkene waarom ze eigenlijk met kerstballen had gegooid.  ‘Ik kon toch moeilijk met stenen gooien‘ antwoordde ze.  Tja, dan vielen er misschien nog meer scherven. ‘Het scheelde niet veel of ik liep over alle platte daken om de vechtende poezen uit elkaar te halen‘ voegde ze er aan toe. Tja, als ik mij in haar verhaal verplaats dan is de keuze vlug gemaakt. En toch hoop ik dat ze een andere oplossing bij de hand heeft wanneer haar huisdier opnieuw in een gevecht met jongere soortgenoten betrokken raakt. Iemand een suggestie?

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 19 juni 2015

(Bron afbeelding)

6 gedachtes over “liefde voor een huisdier

  1. neen, serieus nu…
    Liefde voor je eigen huisdier is bij mij gelijk aan liefde voor alle huisdieren. Dus het zou nooit bij mij opkomen om met iets potentieel scherp naar een dier te gooien.

  2. Al te gek gooien met kerstballen.Vechtende poezen op mijn dak jaag ik weg met water.Daar is echt niet veel water voor nodig en het is ongevaarlijk.

  3. Dank voor alle reacties. Inderdaad zelf zou ik met water kunnen gooien, als ik dat al bij de hand had. In dit geval gaat het echter over een buurvrouw die haar eigen poes wil helpen die … drie huizen verder in een vechtpartij betrokken is. Met een plantenspuit geraakt ze nergens, misschien moet ze een waterslang bij de hand houden????
    En al was de opmerking van Karel Ghyoot grappig bedoeld: ‘survival of the fittest’ lijkt mij zo gek nog niet in de dierenwereld.

  4. Zo’n watermitrailleur misschien? Het is nu het moment om die te kopen. Volgens mij gaat die straal heel ver. Wel op zich een grappig verhaal, ware het niet dat er scherpe kantjes aan waren 😉

Reacties zijn gesloten.