den horen, zien, voelen, ruiken…

365 dagen verwondering – DAG 163

IMG_5940

Tijdens het begeleiden van stiltewandelingen laat ik de deelnemers bewust met hun zintuigen omgaan. Dat doe ik zelf ook tijdens het wandelen in de natuur. Gisteren had ik het in een eerste bericht over de geluiden van enkele kikkers in een poel in Boswachterij Westerschouwen en van de wind in de kruinen van dennen.

Vandaag gaf ik mijn ogen de kost. De schors van de dennen – zowel vorm als motieven – trok mijn aandacht, van ver en van dichtbij. Van dichtbij genoot ik dan weer – met gesloten ogen – van het voelen van de schors waardoor mijn nieuwsgierigheid werd gewekt om ook van dichtbij de schors te ruiken.

IMG_5941 IMG_5939
IMG_5942 IMG_5943

Wanneer je in Boswachterij Westerschouwen het tegelpad volgt (8 km, uitermate geschikt voor een wandeling met kinder- en rolwagens) kom je trouwens heel wat aan de weet over diverse soorten bomen.  Ik had echt geen idee hoeveel soorten Den er in en op duinengrond kunnen gedijen.

IMG_5986 IMG_5992

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – woensdag 3 juni 2015

3 gedachtes over “den horen, zien, voelen, ruiken…

  1. Pingback: sporen van Shetland pony’s | vivapo's Blog

  2. ik heb mooie herinneringen aan die wandeling die ik dank zij jullie leerde kennen. Vorig jaar kon ik met mama in de rolwagen die wondermooie wandeling maken….we genieten nog na 🙂

    • Marc vroeg me tijdens de wandeling: ‘heeft Hilde gàns dit parcours met de rolwagen afgelegd?’, waarop ik bevestigend antwoordde. Toegegeven, het is een tegelpad maar wij kunnen ons perfect voorstellen dat een rolwagen voortduwen op een tegelpad in duinengebied – en dan nog wel 8 km – geen sinecure is.

Reacties zijn gesloten.