ontmoetingen in Brugge

365 dagen verwondering – DAG 153

IMG_6357

Vandaag maakte ik samen met mijn echtgenoot kennis met de Triënnale Brugge 2015. Je vindt mij gewoonlijk niet op feestelijke openingen omwille van de drukte die er heerst. Ik was echter nieuwsgierig naar het aanbod van hedendaagse kunst en architectuur in de historische binnenstad van Brugge, niet in het minst omdat een aantal kunstwerken de voorbije dagen reeds mijn aandacht hadden getrokken. IMG_6352 In het sas aan de Dampoort – waar wij onze wandeling startten vanmorgen – ligt een typisch Brugs gotisch baksteenhuis, drijvend op het water van de verstilde reien. Het informatiebord bij dit kunstwerk – en ook bij alle volgende – geeft niet alleen de titel van het kunstwerk – onrust – en de kunstenaar –  Romy Achituv – weer, maar ook vanuit welke visie het kunstwerk is ontstaan.  Wat als 5 miljoen toeristen beslissen om in Brugge te blijven wonen? is immers het uitgangspunt voor de Triënnale Brugge 2015. En 18 internationale  kunstenaars spelen op deze vraag in.  Heel boeiend, vind ik dit. De Triënnale breekt het ei van Brugge van binnenuit open en vindt de stad opnieuw uit. Brugge wordt URB EGG. In een volgend bericht kom ik hier nog op terug. Wat mij vandaag echter het meest heeft verwonderd zijn de onverwachte ontmoetingen en gesprekken die zo’n opening met zich meebrengt. In tegenstelling tot Open Monumenten dag en Buren bij Kunstenaars – waar ik ook van de ene locatie naar de andere kan gaan – voel ik mij veel meer betrokken, ik kan actief deelnemen als ik dat wil, ik kan op verschillende plaatsen zelfs mijn mening over de toekomst van mijn eigen stad achterlaten op tal van schrijfborden. En onderweg kan ik van gedachten wisselen met stadsgenoten die ik ontmoet op de plaatsen die ook zij belangrijk vinden. Het gesprek met Myriam – een vrouw die ik nog nooit eerder had ontmoet – in het Stoer Huus bijvoorbeeld resoneert nu nog na. IMG_5899 IMG_5898 Een plek waar geen kunstwerk staat maar waar ik toch enige tijd vertoefde was Hof De Jonghe. In de voormiddag kon ik zien hoe labyrint B ontstond (zie foto) en in de namiddag kon ik dit labyrint lopen. In deze Hof – waar ik voor enige tijd zelf nog een stiltewandeling had begeleid – kon ik ook aansluiten bij een groep mensen die in de natuur mediteerden. Heerlijk om dit nu als deelnemer te kunnen doen. En ook daar had ik achteraf heel leuke gesprekken met andere deelnemers, met sommige zelfs meer dan leuk, eye-openers! 11329805_10206741427044095_5809926446367331192_n 10501792_10206741426964093_3981528424198874590_n Op mijn terugweg ging ik ook nog een kijkje nemen in het URB EGG-Café waar ik wist dat een vriend aan het tekenen zou zijn.  Tot mijn verwondering was hij niet met pen en papier aan de slag maar op zijn iPad en konden de aanwezigen dit alles volgen op een groot scherm.  Dat café is trouwens een aanrader want héél gezellig – zeker bij zo’n zonnig weer – op een wel héél ongewone plek aan het water.  Dààr en langs de reien ter hoogte van de Carmersbrug waande ik mij even in Gent waar mensen elkaar aan het water ontmoeten en staand of zitten blijven hangen … IMG_6370IMG_6362 Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 24 mei 2015 (foto’s 1,2,7&8): Marc Ghyoot) (foto’s 3&4: vivapo) (foto’s 5&6: Hugo Van Verdeghem)

3 gedachtes over “ontmoetingen in Brugge

  1. Pingback: keerzijde van de medaille | vivapo's Blog

  2. Pingback: wat als toeristen bootvluchtelingen waren? | vivapo's Blog

  3. Pingback: Brugge tuned | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.