Procrastinatie?

365 dagen verwondering – DAG 103

nu-later

Ik heb last van procrastinatie‘ liet iemand zich ontvallen op een vergadering waar ik op dag 103 – 14 april dus – aanwezig was.  ‘Procrastinatie, wat is dat voor iets?’ vroeg ik.  De term kende ik niet maar de vertaling van het woord uitstelgedrag … des te meer, zo bleek vandaag toen ik een kijkje ging nemen op Wikepedia.

Uitstelgedrag is het uitstellen van taken die men eigenlijk wil of moet doen en waarbij men weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden. Daarom wordt dit soms ook irrationeel uitstelgenoemd. De term procrastinatie, afgeleid uit het Engels procastrination wordt als vakterm gebruikt.

Het gewoon uitstellen van een taak omdat er belangrijkere zaken dringend zijn of omdat men het liever de volgende dag doet, is geen uitstelgedrag omdat het uitstel zich ofwel opdringt, ofwel geen belang heeft.

Soortgelijke voorbeelden van procrastinatie komen voor in werksituaties: verslagen moeten gemaakt worden tegen een bepaalde datum, maar worden uitgesteld tot het allerlaatste moment, voorbereidingen voor bijeenkomsten blijven liggen of worden uiteindelijk zelfs niet gemaakt. Of van een andere orde: het uitstellen van het brengen van een negatieve boodschap naar een collega. Ook in de thuissituatie komt procrastinatie voor: vervelende klussen blijven liggen tot de partner zich echt ergert of tot men geconfronteerd wordt met negatieve gevolgen van het laten liggen. Het te laat beginnen sparen voor zijn pensioen wordt ook procrastineren genoemd.

Ben je verwonderd over het feit dat er op DAG 103 geen bericht op mijn blog 365 dagen verwondering verscheen? Vermoed je nu dat dit te wijten was aan uitstelgedrag van mijnentwege?

Dan heb je het mis. Ik heb er gewoon … geen tijd voor vrij gemaakt.  Ik had er geen zin in, want ik had andere katten te geselen.
Onrechtstreeks echter wél, want één van die katjes had een naam … procrastinatie.

Maar daarover lees je – als het je verder interesseert natuurlijk – meer in een volgend bericht.

Een hartelijke groet, Viviane Van Pottelberghe – 15 april 2015

Een gedachte over “Procrastinatie?

  1. Pingback: het kernkwadrant | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.