Spam?

365 dagen verwondering – DAG 86

images

Reeds 85 keer schreef ik een berichtje over iets dat mij had verwonderd die dag en dat mij een goed gevoel gaf. Vandaag was het anders toen ik vanochtend in mijn brievenbus een envelop vonddie aan mij was gericht. Niks speciaals, ik krijg so wie so meer post dan mijn partner.  Dit geldt trouwens ook voor de correspondentie in mijn mail box. Heel veel van die berichten beschouw ik als SPAM.  Maar correspondentie die met de post toekomt – op verkiezingsdrukwerk na – valt niet onder die noemer te vatten (want ik krijg ook geen reclamefolders).  En toch … vandaag voelde het voor mij anders.

Liet ik mij vroeger verleiden door te reageren op een aanlokkelijk digitaal aanbod – gratis …, u hebt gewonnen, u behoort tot de gelukkigen … – ik ben nu wijzer geworden.  Ik loop niet meer zo gemakkelijk in die val, waardoor het aantal spam berichten in mijn mailbox héél sterk is verminderd.  Voor mij is dat logisch: als ik ergens mijn mail adres achter laat, dan maken handige reclamejongens daar gebruik van.  Eigen schuld, dikke bult.

Maar ik had het over de envelop van vanochtend.  Die bevatte een dubbelgevouwen kaart en de tekst was gericht op een publiek van ondernemers. Akkoord, ik ben zelfstandige in bijberoep, niks bijzonders aan de hand. De afzender trok meer mijn aandacht, het was immers een politieke partij waar ik nooit eerder mijn naam en adres had achtergelaten.  Op de achterzijde lachte de voorzitter mij heel vriendelijk toe. Ik ga er dus van uit dat de afzender (die politieke partij, want ik vermoed dat die voorzitter dat niet zelf doet) mij in een databank heeft gevonden en mij – samen met de rest van de ondernemers in Vlaanderen? – heeft aangeschreven.  Ruikt dit niet een beetje naar het schenden van mijn privacy?

Als ik als gewone burger bij de gemeente naar een adres van een andere burger informeer, dan word ik wandelen gestuurd.  Akkoord, ik kan zelf ook andere ondernemers in die databank vinden en hun coördinaten bewaren om ze eventueel aan te schrijven.  Ik ga er echter van uit dat men een bestand nodig wil men een mailing naar de Vlaamse ondernemers doen. En door wie wordt dit bestand dan verstrekt, vraag ik mij af. Ik ga er immers van uit dat die politieke partij die adressen niet stuk voor stuk door enkele bedienden laat inbrengen in een eigen bestand. Zijn er achterpoortjes aan die wet op de privacy? Of behoor ik bij de gelukkigen?

Verwondert dit mij niet, het maakt mij in ieder geval nieuwsgierig!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 28/3/2015

