Brugge bruist …

365 dagen verwondering – DAG 70

Schermafbeelding 2015-03-12 om 20.16.04

Vanmorgen maakte ik kennis met Let’s Co & Co in Brugge omdat Steven Bourgeois, de initiatiefnemer van deze nog op te richten vzw mij eerder al had uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in een pand in de Beenhouwerstraat, maar vooral omdat ik heel erg nieuwsgierig was naar dit project. Voor alle duidelijkheid: Let’s Co & Co heeft niet direct iets te maken met LETS Brugge. Toch ontmoette ik daar heel wat letsers.

Op de informatieve bijeenkomst van deze morgen vernam ik dat Let’s Co & Co een brug wil slaan naar een samenleving waar mensen welvaart ervaren in de vorm van geluk en gezondheid, in authenticiteit en respect met zijn omgeving en de natuur (met de natuur: er gaat bij mij dan een belletje rinkelen).

Het project wil mensen inspireren, ondersteunen en verbinden in een thuis-sfeergerichte omgeving waarbij co-creatie, coöperatie, co-inspiriatie en connectie als belangrijke waarden staan voor een kwalitatief samen-zijn (vandaar die Co & Co in hun naamgeving).

De vzw stelt zich daarbij tot doel de integratie te bestendigen van sociaal kwetsbare doelgroepen, in het bijzonder mensen die zich in een psychisch kwetsbaarheidsmoment bevinden en dit door een laagdrempelige ontmoetingsplaats te creëren met een sterk sociaal draagvlak (er gaan nog méér belletjes rinkelen).

Ook naar zelfstandige ondernemers en andere initiatiefnemers toe wil Let’s Co & Co een ontmoetingsplaats creëren en betekenen, waar ideeën en inspiratie op een laagdrempelige en informele manier gedeeld kunnen worden.

Het project wil waar mogelijk ook een brug slaan tussen de reguliere geneeskunde en de complementaire gezondheidszorg, vanuit een holistisch perspectief.

Ging ik gewoon uit nieuwsgierigheid naar deze bijeenkomst, mijn enthousiasme groeide met de minuut om op één of andere manier aan dit project mee te werken (oeps, nu gaat er een alarmbelletje rinkelen: Viviane bewaak je grenzen…).

Al is de vzw nog niet opgericht noch officieel van start gegaan, vanmorgen werd – wat mij betreft – toch al één van de doelstellingen bereikt: het was voor mij immers een opportuniteit om op deze ontmoetingsplaats ideeën uit te wisselen en inspiratie op te doen. Ik maakte er bijvoorbeeld kennis met de voorzitter van de vzw Speling, een vereniging waar gelijkwaardigheid een doewoord is en tevens een broeinest voor sociale en artistieke projecten.

Een gesprek met mijn buurvrouw had tot gevolg dat ik haar coördinaten heb doorgegeven aan een vereniging waar ik vrijwillige medewerker ben.   Misschien kunnen zij op haar een beroep doen in het kader van een groot project dat in oktober in Brugge zichtbaar wordt (maar waarover ik op dit moment nog niets kan prijs geven).

Het was voor mij vanmorgen ook een eerste kennismaking met De toekomst van Brugge, een platform dat ideeën en mensen samenbrengt.

Georges Rodenbach ten spijt:
Bruges-la-Morte is niet meer van deze tijd.
Het bruist blijkbaar van nieuwe initiatieven in Brugge!

(Bron foto)

Van Harte, Viviane Van Pottelberghe, 12 maart 2015

Een gedachte over “Brugge bruist …

Reacties zijn gesloten.