Paars

365 dagen verwondering – DAG 69

IMG_5899

Voor enkele weken vroeg een vriendin mij of ik die dag bewust de kleuren van mijn outfit had gekozen.  Ik was verrast. Neen, niet bewust, ik koos – zoals ik dat meestal doe – gewoon op mijn gevoel.  Ik was echter wel nieuwsgierig naar de reden van haar vraag en kreeg als antwoord: je combineert rood met paars, de kleuren van de eerste en de zevende chakra.  Blijkbaar een ongewone kleurencombinatie maar het voelde voor mij goed en ik hou zowel van paars als van rood.  Ik herinner mij: er was een tijd dat ik een uitgesproken voorliefde had voor rood.  In dié periode stond ik ooit op een podium waar ik de sprekers op een academische zitting mocht inleiden, in een knalrode outfit voor een publiek van meer dan 300 in het grijs-geklede-heren. Eens op pensioen, ging mijn uitgesproken voorkeur naar paarse kledij en accessoires.  Sinds kort combineer ik blijkbaar rood met paars.

Nu de krokussen overal welig tieren voel ik mij echter aangetrokken door de paarse exemplaren.  Ook in ons tuintje staan ze te glimmen in de lentezon.

Twee uur geleden voelde ik een plotse behoefte om de ‘look’ van mijn blog enigszins te wijzigen en te voorzien van de paarse vlinder die ik begin dit jaar van diezelfde vriendin heb gekregen.

Toen ik zo-even de avond wilde afronden met het doorbladeren van een tijdschrift bemerkte ik plots dat de kaft voluit de kleur paars ademt. Mijn oog valt op een stukje tekst op die kaft: Paars, de kleur van inzicht en binnenin spurt ik naar het artikel De power van paars en hou halt bij:

Paars. De kleur van mysterie en wijsheid die hoort bij onze twee hoogste chakra’s. De energie van paars helpt je te zien wat onzichtbaar is en te luisteren naar wat je van binnen al wist.

om dan met volle teugen te genieten van – net geen tien bladzijden – paars-getint fotomateriaal en de even paars-getinte intuïtiekaartjes.

Boeken toe. Ik trek mijn rode pyjama aan om tussen de paarse lakens te kruipen en mij over te geven aan het mysterie van mijn dromen!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 11 maart 2015

(Bron foto: Marcus Ghyoot)

 

 

