100 kg frieten redden van de vuilbak

365 dagen verwondering – DAG 61

Ligne-de-production-de-frites-fra-icirc-ches-8459

Wat doe je ’s avonds om 19:00 met 100 kg ongebakken luchtdicht verpakte frieten?

Naar Poverello brengen, dacht mijn vroegere buurvrouw toen ze na een beurs – waar alle bezoekers aan de stand van haar werkgever met een puntzakje frieten werden bedacht – nog 10 zakken van 10 kg over had. Maar bij Poverello was er niemand thuis noch telefonisch bereikbaar.  Daar stond ze dan …

Viviane weet raad … dacht ze en om 19:00 belde ze bij mij thuis aan.  Ik weet van mezelf dat ik een doorgeefluik ben maar hierop was ik niét voorbereid! Er waren twee mogelijkheden: ofwel vonden we op dit uur een afnemer die voor een of ander goed doel vandaag of morgen de frietjes wilde bakken, ofwel vonden we ergens een koelruimte waar we de frieten konden stockeren tot ze morgen een bestemming kregen, mogelijks bij Poverello.

Na enkele vergeefse telefoontjes kreeg ik een ingeving en begaven we ons naar het gezin van mensen waarmee ik jaren geleden als vrijwilliger had samengewerkt. Het was een kort maar heerlijk weerzien en het wierp zijn vruchten af.  Want na slechts één telefoontje mochten we onze voorraad frieten ergens gaan deponeren in een grote frigo waaruit we eerst alle frisdranken hadden gehaald.

Morgen gaat mijn vroegere buurvrouw de frieten weer uit deze frigo halen, alle frisdranken opnieuw op hun plaats zetten en de frieten ter bestemming brengen.

Wat is nu mijn verwondering? Dat er mensen – zoals mijn vroegere buurvrouw – zijn die – zelfs na een zware dagtaak – moeite noch tijd sparen om te verhinderen dat er voedsel in de vuilbak wordt gegooid. Mijn respect buurvrouw!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 3 maart 2015

(Bron foto)

3 gedachtes over “100 kg frieten redden van de vuilbak

  1. … inderdaad, respect voor de buurvrouw én voor jouw beste Viviane …
    toch even in de rand vermelden dat de werkgever het bezoekersaantal op de beurs serieus overschat heeft, oftewel waren de puntzakjes te klein gekozen, niet ?
    Groetjes – Luc

  2. De buurvrouw in kwestie bezorgde mij volgende reactie:
    “Dag Viviane, ik beldde woensdagvoormiddag naar Poverello Brugge om er de frieten te brengen, maar zij wilden die niet… ze hadden alle diepvriezers vol met … frieten. Ik belde dan naar Oostende waar zij ze heel graag kregen. Ik ging met de kar en lift de frieten terug halen waar we ze hadden achtergelaten in de koeling en reed ermee naar Oostende. Daar was ik zeer welkom. De zuster die daar de zaak in goede banan leidt is 80 jaar, maar zo kwik ! De middag zelf werden de frieten gebakken en opgegeten. Ik ben blij blij dat wij die 100 kg niet moesten weggooien ! Dank voor de hulp en ook aan Marc, voor het geduld. Liefs, C.”

Reacties zijn gesloten.