Sporen naar jezelf

365 dagen verwondering – DAG 58

IMG_0420

Onder de noemer Sporen naar jezelf biedt Vorming+ Midden- en Zuid-West-Vlaanderen je maandelijks de kans om kennis te maken met een spoor naar jezelf. Zo kun je ontdekken of dat spoor iets voor jou is of niet, zonder zware tijdsinvestering. Is het iets voor jou, dan kun je de stap zetten naar een langduriger vorming. Is het niets voor jou, kun je voor jezelf verder op verkenningstocht.

Vandaag  volgden 12 vrouwen en 1 man zo’n spoor, deze keer richting lachyoga. Ze schreven zich in voor de workshop De kunst van het lachen om niets.

Bij de start van zo’n workshop pols ik naar de verwachtingen – wat kom je halen? – maar ook naar hun inbreng – wat breng jij vandaag in deze groep? van de deelnemers. Het antwoord op de eerste vraag is blijkbaar gemakkelijk – ze weten waarom ze tijd (op z’n minst acht uur) en geld hebben geïnvesteerd – maar het antwoord op de laatste vraag weten ze meestal niet, omdat ze daar nog niet eerder bij stil stonden.  Deelnemers die bereid zijn om naar binnen te gaan en te voelen en te delen wat zij willen inbrengen – zichzelf, zoals ze op dat moment zijn – worden beloond. Zij ervaren dat ze welkom zijn met hun verwachtingen, hun weerstand, hun verdriet, hun enthousiasme, … en op die manier bijdragen tot het welslagen van zo’n workshop.

Op het einde van zo’n workshop nodig ik de deelnemers uit om opnieuw naar binnen te gaan om te voelen wat voor hen de oogst is van zo’n workshop. Op die manier ontdekken sommige deelnemers dat zo’n activiteit écht iets voor hen is en kunnen zij desgevallend de stap zetten naar een langduriger vorming. Anderen ontdekken mogelijkheden om de theorie in de praktijk om te zetten in hun dagdagelijkse manier van zijn.
Kortrijk weze gewaarschuwd: op terrasjes, in winkelstraten, in het park, op fietsroutes, in cantines, op de bus of op de trein … ontmoet je gegarandeerd mensen met een brede glimlach of een schaterende lach!

Uit het overlopen van de oogst heb ik begrepen dat een aantal mensen stappen willen zetten naar meer vorming voor zichzelf of om zo’n workshop te organiseren als teambuilding binnen de organisatie waar zij werken. Ook vorig jaar – bij de tweede editie van Lachen om niets kan je leren – was dit het geval.  Eén van de deelnemers volgde nadien de opleiding tot lachanimator en start begin maart met een eigen lachclub in Oudenburg.

En dit alles zorgt dan weer voor een glimlach op mijn snoet en in mijn hart.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 28/2/2015

(eigen foto)

 

Een gedachte over “Sporen naar jezelf

  1. Toen ik ’s avonds thuis kwam vond ik volgend bericht in mijn mailbox: “Hartelijk dank voor de lachyoga workshop in Kortrijk. Ik zit vol positieve energie en heb in geruime tijd niet meer zo gelachen. Een zeer positieve ervaring.
    Als je collega in het Roeselaarse met lachsessies begint, wil ik daar zeker naar toe. Ik heb het gevoel dat dit verslavend werkt. Maar een verslaving om naar uit te zien.
    Hartelijke groet, V.”

Reacties zijn gesloten.