Alles is schoon als men het maar zien kan

365 dagen verwondering – DAG 34

IMG_0011
Ik vind het leuk om dagelijks een bericht te schrijven op deze blog en vind het nog leuker wanneer ik verneem dat mensen deze berichten lezen. En nog leuker wordt het wanneer ik reacties op mijn berichten hoor of lees.

Ik kreeg op mijn bericht De trein is altijd een beetje reizen een reactie van iemand die met gemengde gevoelens terug denkt aan de voormalige slogan van de NMBS. Ik vind het de moeite waard om zijn reactie in dit bericht op te nemen.

“Tja dat is goed hé, zelf ben ik meer dan 27 jaar als bouwvakker in Brussel gaan werken, heb het wel anders ervaren, zodanig dat ik een hekel aan treinen heb gekregen …. Als ik de uren reken, heb ik in mijn leven meer dan een vol jaar op de trein doorgebracht, meer al staande dan al zittende… heb nog de tijd meegemaakt dat de vrouwen (arbeidsters) in een aparte wagon moesten plaatsnemen … kan gerust een boek schrijven over mijn belevenissen … maar ik wil een ander daar niet mee opzadelen … soms goed soms slecht … niet voor herhaling vatbaar … Succes met je treinreizen.
Roland”

Ik gaf hem hierop het volgende antwoord.

“Dag Roland. Van harte dank voor jouw reactie. Wat jij vertelt komt mij héél bekend voor. Mijn vader zaliger heeft ook in de bouw gewerkt in Brussel. Als ik jouw reactie lees dan is het alsof ik het pas gisteren door mijn mijn vader hoor vertellen. Mocht je tijd en zin hebben Roland, stel jouw ervaringen maar op één of andere manier “te boek”. De jongere generatie heeft wellicht geen weet van de discriminatie die er ooit op de treinen heeft plaatsgevonden. Jouw generatie verdient ons én mijn respect! Van harte, Viviane”

Vorig weekend spoorde ik met mijn echtgenoot van Brugge naar Mechelen (en uiteraard terug!).  De eerste foto die ik daar nam vind je bovenaan deze pagina. Ik maakte ter plekke een close-up die je hieronder vindt.

IMG_0012

De quote van Rik Wouters zette de toon voor mijn verkenning van Mechelen maar ook voor mijn verwondering over het feit dat met de trein reizen een stuk comfortabeler geworden is dan vroeger het geval was. En de reactie van Roland bevestigt dit alleen maar.

Van harte, Viviane Van Pottelbeghe

2 gedachtes over “Alles is schoon als men het maar zien kan

  1. Dag Viviane de mening over treinreizen is heel verdeeld! Als je elke morgen moet sporen en met tal van ongemakken geconfronteerd wordt…is het niet leuk meer. Even afkloppen…nok..nok…zoals ze zeggen..heb ik het geluk gehad met weinig vertragingen of andere mankementen geconfronteerd te worden. Eénmaal ik op de trein zit laat ik alles achter. Vreemd? Voor mij niet. Een totale ontspanning neemt mijn”ik” over. De controle is uit handen gegeven. Ik laat me leiden, kijk rond naar de voorbij flitsende landschappen, de koeien, schapen, het groen, de huizen en een eenzame wandelaar op een verborgen pad. En ik geniet! Deze toestand van niets kunnen veranderen aan de situatie laadt mijn batterij weer op…..

  2. Pingback: Toevallig een kamer vrij | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.