Chinees spreekwoord als geheugensteuntje

365 dagen verwondering – DAG 14

image_gallery

Haast en spoed zijn zelden goed zegt een Vlaams spreekwoord.  Ik weet dat dit klopt maar ik vergeet dat soms, zoals gisteren …

De ganse voormiddag zat ik tevergeefs te wachten op een koerier van De Post die zou aanbellen met een pakje. De E-Tracker van De Post had mij immers laten weten dat het pakje om 9:23 werd geleverd. Toen ik ’s middags naar een afspraak vertrok zag ik het pakje geklemd zitten in de ruimte voor kranten van mijn brievenbus.  Ik slaagde er niet in om het pakje in één twee drie uit zijn benarde positie te halen. Ik was immers gehaast om tijdig op mijn afspraak te geraken.

Toen ik uiteindelijk in mijn auto wilde stappen … was mijn autosleutel zoek. Tot twee keer toe ledigde ik – haastig maar tevergeefs – mijn (al te grote) handtas. Mijn autosleutel vond ik niet.  Paniek … geraak ik op tijd op mijn afspraak?

Ik haastte mij om een reservesleutel te halen en kon na ettelijke minuten mijn handtas en reserveschoenen in mijn koffer plaatsen en mij naar mijn afspraak begeven.

Om geen tijd te verliezen – er was immers haast bij – besloot ik om mijn wagen niét te parkeren op de grote parkeerstrook maar voor het gebouw. Dat was echter zonder de waard gerekend, want net op dàt moment versperde een kleine vrachtwagen de oprijlaan en diende ik te wachten tot de vriendelijke chauffeur de weg voor mij had vrijgemaakt.

Pas toen ik mijn reserveschoenen uit de koffer van mijn auto haalde … ontdekte ik mijn autosleutel die ik inderhaast onbedachtzaam in mijn schoenen had laten glijden.

Moraal van het verhaal?
Angst (te laat te komen) geeft een beklemmend en gespannen gevoel.
Vertrouwen (op tijd te komen) geeft een gevoel vrijheid, ontspanning.
Ik heb telkens de keuze, maar om mij daar bewust van te zijn moet ik even … vertragen.

Als klap op de vuurpijl werd ik op mijn afspraak verwelkomd met een nieuwjaarskaartje. Daarop stond een originele afbeelding van een haas en een slak met daaronder een Chinees spreekwoord dat ik je zelf laat lezen.

IMG_0009

(Bron foto 1)
(foto 2 = eigen foto, gepubliceerd met toestemming van Greet Vanhooren)

Van harte, Viviane Van Pottelberghe

2 gedachtes over “Chinees spreekwoord als geheugensteuntje

Reacties zijn gesloten.