Latifa meditatie

In Happinez nummer 7/2014 viel mijn oog op het artikel over de “Zachte kracht” van het “het Latifa-gebed” (blz. 84). Het was eeuwenlang een geheim gebed in het soefisme. Bestemd voor ingewijden, omdat de kracht ervan zo groot is. Tegelijkertijd is de Latifa zacht en verfijnd. Zeven eenvoudige affirmaties met bijbehorende bewegingen breng je terug naar jezelf, naar de kern.

De zeven stappen van het Latifa-gebed zijn:

Latifa

In het interview met zangpedagoog Heleen van der Heul lees ik dat zij met het Latifa-gebed werkt tijdens “Zingen voor je Leven* in Frankrijk”, een zingevingsweek voor mensen die direct of indirect met kanker te maken hebben.

De zeven stappen van het Latifa-gebed worden in dit nummer van Happinez toegelicht. Je hoeft echter niet ziek te zijn om deze toegankelijke, geleide meditatie individueel te beoefenen: het is een combinatie van meditatie en het gebruik van je stem en  je lichaam. Aan het einde van het gebed is er de berusting: “het ontbreekt me aan niets, het is goed.”

Je kan als je weinig tijd hebt de Latifa-meditatie in enkele minuten afwerken. Ik doe dit regelmatig voor ik ga slapen.
Je kan het ook rustig aan doen en de zeven stappen in een kwartier tijd uitvoeren terwijl je de tekst leest of terwijl je luistert naar je eigen stem nadat je de tekst hebt ingelezen op jouw computer.
Het werkt voor mij nog meer diepgaand door te luisteren naar de Latifa-mediatie die vervat zit in het boek Op weg naar je ware zelf – Luisteren naar de stem van je hart** van claire vanden abeele.

* “Zingen voor je Leven” is onderdeel van Kanker in Beeld
** Uitgegeven door Lannoo – D/2009/45/689 – ISBN 978 90 209 8805 5 – NUR770

(Bron foto)

Van harte, Viviane Van Pottelberghe

Een gedachte over “Latifa meditatie

  1. Pingback: Ver-wonder-ing | vivapo's Blog

Reacties zijn gesloten.